Strona używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w ramach dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystając z BUSLODZ.PL wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Kliknij, aby zamknąć.

Ikarusy 260 i 280 - listwy boczne


Podziel się na FB

Sekcja: Ciekawostki
Kategoria: Ciekawostki i informacje

Listwy boczne poziome, fabrycznie:

- aluminiowe niesymetryczne z gumką, jako górne i dolne (Ikarusy 260.04 roczniki 1983-1985, Ikarusy 280.26 roczniki 1980-1987)

- aluminiowe symetryczne z gumką, jako listwa górna (Ikarusy 280.26 roczniki 1988-1990, Ikarusy 280.57 rocznik 1990, Ikarusy 280.58 rocznik 1991, Ikarusy 280.37 i 37C roczniki 1992-1994, Ikarusy 280.70E rocznik 1995) oraz jako dolna listwa (Ikarusy Ikarusy 280.37 i 37C roczniki 1992-1994 oraz 280.70E rocznik 1995)

- szerokie gumowe, jako dolna listwa (Ikarusy 280.26 roczniki 1987-1990, Ikarusy 280.57 rocznik 1990)

- wąskie gumowe, jako dolna listwa (Ikarusy 280.58 rocznik 1991)

Listwy boczne pionowe, fabrycznie:

- gładkie, zamalowane w kolor burt

Zmiany remontowe:

- najczęstszym zabiegiem było postarzanie autobusu, poprzez montaż listew starszego typu

- rzadkim zjawiskiem było unowocześnianie

Doskonałym przykładem zabiegu unowocześniającego był wóz 2284 z roku 1982, w którym fabrycznie obie listwy były niesymetryczne aluminiowe. W trakcie drugiego remontu (jedyny przeszedł dwukrotnie NG) dolną listwe zamieniono mu na szeroką gumową. Przejeździł z taką listwą aż do kasacji, pomimo tego, że naskutek zderzenia z tramwajem, po którym stracił oryginalną naczepę, dostawiono mu inną - z 2752, który fabrycznie takową posiadał i zachował aż do końca eksploatacji.

Drugim znanym przypadkiem nieoryginalnego zastosowania szerokiej gumowej listwy był wóz 2480, w którym po naprawie poszycia lewej burty (jeszcze przed NG) zamontowano mu, wyłącznie na tej burcie, właśnie takową listwę. Aby to zamaskować pomalowano ją na żółto, tak jak górną część nadwozia.

Od roczników 1990 wzwyż (oczywiście nie we wszystkich wozach z rocznika 1990, ale w nowszych już tak) wprowadzono modernizację estetyczną, która polegała na usunięciu górnej listwy poziomej. Rocznik 1990 280-tek był ostatnim, w którym stosowano dolne listwy aluminiowe. Od 280.58 z 1991r. do 280.70E z roku 1995 stosowano już klejone listwy gumowe, wąskie, ale zupełnie innego typu niż te fabryczne z 58-mek. Jedynymi wyjątkami były wozy 1552 i 1553, remontowane w dziwnych miejscach na południu kraju.

Wóz 1552 po remoncie, to jedyny zgwałcony łódzki Ikarus, w którym burty próbowano unowocześnić. W ruch poszła szpachla, silikon oraz jakieś dziwne listwy nieznanego pochodzenia, zamontowane na wysokości podobnej jak fabrycznie w Jelczach M11 (na wysokości poziomego profila kratownicowego, idącego niżej niż podział blach, które łączone są na specjalnie do tego celu wspawanym płaskowniku).

Wóz 1553 powrócił z remontu z pięknymi ikarusowymi, aluminiowymi listwami, ale nieoryginalnymi wobec rocznika wozu. Zamiast obu poziomowych listew aluminiowych-symetrycznych, zamontowano niesymetryczne, ale szersze - znane z turystycznych Ikarusów 250 i 256, w których dolna listwa była szersza, bo szła w jednej linii z szerokimi zawiasami klap bagażnikowych.

 

Listwy zawiasów bocznych klap rewizyjnych:

- fabryczne ikarusowe

- podmienione jelczańskie

- zastąpione zawiasami z drzwi wejściowych

 

2992 - przykład zawiasów z drzwi

 

 

 

/materiał w opracowaniu, wymaga uzupełnienia/


Zdjęcia (13)


Autor: PRZEMYSŁAW BAKAJ

Dodano: 2019-11-25 04:47:55

Temat zaktualizowany przez PRZEMYSŁAW BAKAJ dnia 2020-08-24 02:37:50


Wszelkie zdjęcia i teksty zamieszczone w serwisie należą do ich autorów. Wykorzystanie możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody autora!