Strona używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w ramach dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystając z BUSLODZ.PL wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Kliknij, aby zamknąć.

TRWAJĄ PRACE, MOGĄ WYSTĄPIĆ PRZEJŚCIOWE PROBLEMY!!!


Ikarusy 260 i 280 - nietypowe układy okien


Podziel się na FB

Sekcja: Ciekawostki
Kategoria: Ciekawostki i informacje

917.jpg

Kolejną modyfikacją łódzkich Ikarusów 260 i 280, o której należy wspomnieć są zmiany okien. Chodzi o podmianę okien z pełnymi szybami na okna przesuwne i odwrotnie.

FABRYCZNY UKŁAD

Fabrycznie Ikarusy 260.04, 280.26, 280.57, 280.70E wyposażone były w bardzo dużą ilość okien przesuwnych. Na lewej burcie wszystkie, a na prawej wszystkie oprócz drugiego - od przodu licząc - w solówkach oraz w przegubach drugiego w ciągniku oraz pierwszego w naczepie.

Ikarusy 280.58 posiadały 100% otwieranych okien.

Ikarusy 280.37 podobnie jak pozostałe typy przegubowców posiadały wszystkie otwierane okna na lewej burcie, a na prawej dwa posiadały pełne szyby, tyle że ze względu na inny układ drugich drzwi, inny był również układ okien. Dodatkowo podtypy 280.37 i 280.37C różniły się między sobą. Ten pierwszy pierwsze okno ciągnika - między drzwiami I i II - posiadał pełne, a pozostałe otwierane. Drugi pełne okno miał tuż za II drzwiami, a okna 1, 3 i 4 były przesuwne. W naczepie było standardowo - pierwsze pełne, drugie przesuwne.

TYPY OKIEN

Dodatkową różnicą były typy okien. Można wyróżnić trzy, z czego pierwsze w dwóch wersjach kolorystycznych:
1A. Klasyczne, z rynienką i szarymi uchwytami do otwierania, tuż przy dolnej poprzeczce - roczniki 1980-1983
1B. Klasyczne, z rynienką i czarnymi uchwytami do otwierania, tuż przy dolnej poprzeczce - roczniki 1985-1989
2. Klasyczne, bez rynienki, z uchwytami j.w. - roczniki 1990-1994
3. "Automatowe", bez rynienek, z prążkowaną wzdłużnie poprzeczką dolną i uchwytami umiejscowionymi w połowie wysokości szyb przesuwnych - rocznik 1995 i 1997.

ZMIANY W TRAKCIE EKSPLOATACJI

Oczywiście w trakcie eksploatacji w przypadku wielu wozów układ okien uległ zmianom. Ciężko stwierdzić jak to dokładnie było ze wstawianiem pełnych szyb zamiast przesuwnych, natomiast wstawianie okien przesuwnych w miejsce pełnych szyb następowało bardzo często po tym, jak oryginalna szyba strzeliła od naprężenia, w trakcie demontażu lub montażu, ewentualniej zbiciu z innej przyczyny (np. akt wandalizmu).

Z zachowanych fotografii oraz notatek poczynionych na podstawie obserwacji w terenie, można wymienić następujące Ikarusy:

Ikarus 260.04

3407 - pełna szyba w pierwszym oknie na prawej burcie

3409 - pełna szyba w czwartym oknie na prawej burcie

3409 - pełna szyba w czwartym oknie na prawej burcie

Ikarus 280.26, 280.53. 280.57

2082 (ex 3088) - wszystkie przesuwne okna w naczepie, w ciągniku klasycznie

2094 (późn. 3094'') - po remoncie w Solcu Kujawskim wrócił z pełną szybą w czwartym oknie ciągnika, na prawej burcie, ale u kresu swojej drogi przywrócono w nim okno przesuwne

2096 - gdzieś na przełomie eksploatacji na Limanowskiego, w trakcie użyczenia od Nowych Sadów, a odstawieniem na zajezdnię Telefoniczna zyskał pełną szybę w czwartym oknie, prawej burty ciągnika

2284 (ex 4298) - wszystkie okna w ciągniku przesuwne; Po podmianie naczepy, rozbitej w wypadku z tramwajem Cityrunner nr 1201, na tę z 2752 zyskał 100% otwieranych okien, gdyż naczepa 2752 miała wszystkie okna przesuwne

2390 (ex 4390) - tzw. akwarium posiadał największą ze wszystkich wozów ilość pełnych szyb; na lewej burcie tylko 3 pasażerskie okno ciągnika i ostatnie okno naczepy były otwierane; na prawej burcie również tylko 1-2 okna były otwierane. Ależ w nim musiała być sauna latem.

2746 (ex 1781) - oba okna na prawej burcie naczepy pełne

2751 (ex 1790) - ostatnie okno na lewej burcie naczepy pełne; pozostałe klasycznie

2752 (ex 1796) - wszystkie przesuwne okna w naczepie, w ciągniku klasycznie

2945 - wszystkie okna w ciągniku przesuwne, w naczepie klasycznie

2999 (ex 4999) - wszystkie przesuwne okna w naczepie, w ciągniku klasycznie

3597 - nietypowo - pierwsze pasażerskie okno lewej burty z pełną szybą

3985 - ostatnie okno na lewej burcie naczepy pełne; pozostałe klasycznie

Ikarus 280.ZRA(składak)

2457 (ex 4457, exex 4418 + ?) - w naczepie jedyne otwierane okno, to ostatnie na lewej burcie; w ciągniku klasycznie

Ikarus 280.58

2199 - (późn, 3199'', późn. 1199) - powrócił z NG mając pełną szybę w drugim oknie ciągnika, na prawej burcie

Ikarus 280.37, 280.37C, 280.70E

1493 (ex 2493, późn. /3493''/, późn. 2493, późn. 1493'') - powrócił z NG w Solcu Kujawskiem w odpowiednim dla swojego typu układzie okien, jednak z typem okien pracownicy zakładu remontowego zaszaleli. Posiadał wszystkie cztery typy okien otwieranych.

2481 (ex 3492, późn. 3481, późn. 1481) - powrócił z NG w Solcu Kujawskim z dwoma otwieranymi oknami na prawej burcie naczepy. Najprawdopodobniej pełna szyba, w pierwszym oknie, strzeliła podczas demontażu lub montażu.

2559 (późn. 3559 i 1559) - oba okna prawej burty naczepy otwierane

3584 (późn. 2558) - pierwsze okno lewej burty, za kabiną kierowcy, przedstawiało dość nietypową sytuację w części przesuwnej - szyba bliżej kabiny posiadała uchwyt na środku wysokości szyby, jak przystało na wóz z tej serii, druga zaś podmieniona była z jakiegoś starego wozu i posiadała uchwyt na dole. Na zachowanym zdjęciu niestety nie widać, czy plastik uchwytu był czarny, czy jeszcze starszy - szary.

 

/Materiał niepełny, wymaga uzupełnienia/


Zdjęcia (25)


Autor: PRZEMYSŁAW BAKAJ

Dodano: 2019-10-21 03:13:49

Temat zaktualizowany przez PRZEMYSŁAW BAKAJ dnia 2020-01-09 00:06:25


Wszelkie zdjęcia i teksty zamieszczone w serwisie należą do ich autorów. Wykorzystanie możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody autora!