Strona używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w ramach dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystając z BUSLODZ.PL wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Kliknij, aby zamknąć.

Ikarusy 260 i 280 - kolorystyka zderzaków


Podziel się na FB

Sekcja: Ciekawostki
Kategoria: Ciekawostki i informacje

914.jpg

Ciekawym zagadnieniem wartym omówienia jest kolorystyka zderzaków.

Kolorystyka fabryczna

Fabrycznie biało-czerwono-białe Ikarusy 280.26 z roczników 1980-1983 posiadały białe zderzaki, kremowo-czerwone Ikarusy 260.04 z lat 1983-1985 oraz kremowo-czerwone Ikarusy 280.26, Ikarusy 280.57, Ikarusy 280.58 oraz Ikarusy 280.37 z lat 1985-1992 posiadały zderzaki w kolorze żółtym. Natomiast żółto-czerwone Ikarusy 280.37C i 280.70E - czerwone.

Ale jak wiadomo trudy eksploatacji sprawiają, że autobusy trzeba malować. I tutaj dochodzimy do konkretu - przez ponad 30 lat eksploatacji Ikarusów serii 200 namnożyła się cała masa kolorów, które postaramy się poniżej usystematyzować.

Kolorystyka remontowa

Podczas remontów nie zawsze odmalowywano zderzaki we fabryczne kolory. Biało-czerwono-białe 280-tki malowane przy remontach na kremowo-czerwono otrzymywały kremowe zderzaki, to samo kremowo-czerwone traciły żółte na rzecz kremowych. Przy malowaniu na żółto-czerwono zderzaki malowano najczęsciej na czerwono, później również na czarno. Trafił się też wóz z białymi zderzakami - 3797. Zdarzały się również wyjątki i tak np. 280.składak, zbudowany z obciętego Ikarusa 260.04 i naczepy od przegubowca starszego rocznika, pomalowany na kremowo-czerwono otrzymał żółte zderzaki.

Żółte zderzaki, ale w innym odcieniu zachowały kremowo-czerwone Ikarusy 260.04, które przebudowano na autobusy techniczne dla Zakładu Torów i Sieci, gdyż schematem ich malowania było pomalowanie całego autobusu na żółto.

Kolorystyka zajezdniowa, kolorystyka pokolizyjna

Niewielkie kolizje lub naprawy blacharskie wymuszone zużyciem poszycia, to był kolejny powód do przemalowywania zderzaków. Przy okazji takich wydarzeń kremowo-czerwone autobusy traciły oryginalną żółć na rzecz kremu. Zmieniano kolorowe zderzaki wozów z reklamami na czerń. Nagminne było też kolorowanie samych narożników tylnych zderzaków w przegubowcach. Długi czas było to dla nas zagadką i sądziliśmy, że wynikało to z przyozdabiania wozów przez kierowców, aby wyróżniały się spośród innych, albowiem zdarzały się też kolorowe narożniki przednich zderzaków. Nic bardziej mylnego. Owszem ozdóbki ozdóbkami, ale tylne zderzaki często podmalowywano, malowano w całości, albo wymieniano, bo bardzo częstym zjawiskiem było zarysowywanie, bądź wyginanie przy okazji kolizji z samochodami, w trakcie zachodzenia naczep na skrętach. Ikarusy pod tym względem były bardzo niebezpieczne.

Kolorystyka reklamowa i poreklamowa

Reklamy to ogromny i trudny w całości do opisania temat, gdyż autobusy malowano w przeróżne barwy. Najłatwiejszym i dość powszechnym zjawiskiem było malowanie obu zderzaków na czarno i nie zmienianie barw podczas kolejnych reklam, czy potem powrotu do malowania zakładowego. Często już zanim autobus otrzymał jakąkolwiek reklamę malowano przygotowywano zderzaki. Tyczy się to żółto-czerwonych Ikarusów 280.26, 280.57

Należy wspomnieć, że nigdy żaden Ikarus 260.04 nie został przemalowany w reklamę. Oprócz jednej szkoleniówki, przebudowanej na układ drzwi 4-4-0, która pod sam koniec eksploatacji trafiła na linie, nie przemalowano na żółto-czerwono żadnego innego krótkiego Ikarusa. Solówek obciętych na holowniki, ani składaka 280 nie liczymy.

 

Ikarus 260.04

3514 k-cz po NG, oba czerwone (+ kremowa atrapa)

3534 k-cz po NG, oba czerwone

 

Ikarus 280.składak

2352 k-cz po NG, oba kremowe (+ kremowa atrapa)

2451 k-cz po NG, żółte zderzaki

2455 ż-cz po dostawieniu naczepy z rozbitego 2899, kremowy przedni, czerwony tylny; później przedni zderzak wymieniony na nie kanciaty-czerwony

2457 k-cz po NG, oba kremowe

2459 k-cz po NG, oba kremowe (+ kremowa atrapa

 

Ikarus 280.26, 280.57 i 280.58

2071 ż-cz po NG, oba czarne

2072 ż-cz po NG, oba czarne

2073 ż-cz po NG, oba czarne

2074 ż-cz po NG, oba czarne

2075 ż-cz po NG, oba czarne

2076 ż-cz po NG, oba czarne

2077 ż-cz po NG, oba czarne

2078 ż-cz po NG, oba czarne

2079 ż-cz po NG, oba czarne

2080 ż-cz po NG, oba czarne

2081 ż-cz po NG, oba czarne

2082 ż-cz po NG, oba czarne

2083 ż-cz po NG, oba czarne

2084 ż-cz po NG, oba czerwone

2086 ż-cz po NG, oba czarne

2087 ż-cz po NG, oba czerwone (+ proteza)

2088 ż-cz po NG, oba czerwone

2089 ż-cz po NG, oba czarne

2087 ż-cz po NG, oba czerwone (+ proteza)

2090 ż-cz po NG, oba czarne

2091 ż-cz po NG, oba czarne

2092 ż-cz po NG, miał oba czarne, ale z niewiadomych powodów przemalowali mu niechlujnie na czerwono, paprząc atrapę i gumy; odbyło się to za wcześnie, albo gryzącymi się lakierami, bo farba zważyła się i powierzchnia była okropna

2093 ż-cz po NG, oba czerwone (+ proteza)

2094 ż-cz po NG, oba czerwone (+ proteza)

2095 ż-cz po NG, oba czarne

2096 ż-cz po NG, oba czarne

2097 ż-cz po NG, oba czarne

2098 ż-cz po NG, oba czerwone (+ proteza)

2099 ż-cz po NG, oba czarne

2199 biało-czerwona reklama KOMAX, oba czarne

2390 k-cz po NG, oba kremowe

2394 k-cz po NG, oba kremowe (+ kremowa atrapa)

2593 k-marchew po NG, oba kremowe

2594 k-cz NG, oba kremowe (+ kremowa atrapa)

2697 żółto-biała reklama BUDOHURT (odsłona II), oba czarne

2742 zielono-biało-żółta reklama E-KOR, oba białe

2750 niebiesko-żółta reklama M7, oba jasno granatowe

2750 granatowo-biała reklama Graffserwis, a potem na tym samym podkładzie E.Leclerc, oba białe

2891 żółto-biała reklama BUDOHURT (odsłona II), oba czarne

2895 żółto-biała reklama BUDOHURT (odsłona II), oba czarne

2945 ż-fioletowawy po NG, oba zderzaki (+ wszystkie klapy rewizyjne) czerwone

2987 ż-fioletowawy po NG, oba zderzaki (+ wszystkie klapy rewizyjne) czerwone

 

3074 ż-cz po NG, oba czarne

3075 k-cz fabryczne, oba kremowe

3077 ż-cz po NG, oba czerwone

3084 granatowo-biała reklama Carrefour, oba granatowe

3085 ż-cz po NG, oba czarne

3087 ż-cz po NG, oba czarne

3090 fioletowo-biała reklama Lodów Familijnych, oba czarne

3091 ż-cz po NG, oba czerwone (jeden z ostatnich wraz z 3984, z oryginalną, gumową opończą przy NG)

3092 granatowo-biała reklama Carrefour, oba granatowe

3093 ż-cz po NG, oba czarne

3094 ż-cz po NG, oba czarne

3097 ż-cz po NG, oba czarne

3098 ż-cz po NG, oba czarne

3099 ż-cz po NG, oba czerwone (+ proteza)

3602 k-cz po NG, oba kremowe

3774 biała reklama RAUTARUKKI, oba czarne

3791 ż-cz po NG, tylny żółty, przedni czerwony

3795 cały biały, podkład pod Providenta, oba czarne

3797 ż-cz po NG, oba białe

3886 biała, w czerwone i granatowe pasy, reklama REAL-a (zweryfikować), oba czarne

3895 biała reklama KING CROSS, oba czarne

3983 niebiesko-żółto-niebieska reklama HYPERNOVA, oba czarne; po przemalowaniu w barwy zakładowe ż-cz, kończył karierę z przednim zderzakiem pomalowanym szarym podkładem

3984 ż-cz po NG, oba czerwone (jeden z ostatnich wraz z 3091, z oryginalną, gumową opończą przy NG)

 

 

Ikarus 280.37 i 280.37C

2295 żółto-biała reklama BUDOHURT (odsłona II), oba czarne

3295 żółto-biała reklama BUDOHURT (odsłona II), oba czarne

3296 -> 2291 żółto-biała reklama BUDOHURT (odsłona II), oba czarne

3493 -> 2488 ż-cz fabrycznie, przedni zderzak ciemno żółty, jak fabryczny rocznik 280.26 1986-1990; otrzymał po kolizji

 

Ikarus holownik ex 280

T-13 ż-cz po NG, przedni biały

T-25 ż-cz po NG, przedni biały

T-30 ż-cz po NG, przedni biały

 

/Materiał niepełny, wymaga uzupełnienia/


Zdjęcia (23)


Autor: PRZEMYSŁAW BAKAJ

Dodano: 2019-10-18 01:25:23

Temat zaktualizowany przez PRZEMYSŁAW BAKAJ dnia 2020-02-17 23:22:27


Wszelkie zdjęcia i teksty zamieszczone w serwisie należą do ich autorów. Wykorzystanie możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody autora!