Ikarusy 260 i 280 - kolorystyka zderzaków
Podziel się na FB
Sekcja: | Ciekawostki |
---|---|
Kategoria: | Ciekawostki i informacje |
Ciekawym zagadnieniem wartym omówienia jest kolorystyka zderzaków.
Kolorystyka fabryczna
Fabrycznie biało-czerwono-białe Ikarusy 280.26 z roczników 1980-1983 posiadały białe zderzaki, kremowo-czerwone Ikarusy 260.04 z lat 1983-1985 oraz kremowo-czerwone Ikarusy 280.26, Ikarusy 280.57, Ikarusy 280.58 oraz Ikarusy 280.37 z lat 1985-1992 posiadały zderzaki w kolorze żółtym. Natomiast żółto-czerwone Ikarusy 280.37C i 280.70E - czerwone.
Ale jak wiadomo trudy eksploatacji sprawiają, że autobusy trzeba malować. I tutaj dochodzimy do konkretu - przez ponad 30 lat eksploatacji Ikarusów serii 200 namnożyła się cała masa kolorów, które postaramy się poniżej usystematyzować.
Kolorystyka remontowa
Podczas remontów nie zawsze odmalowywano zderzaki we fabryczne kolory. Biało-czerwono-białe 280-tki malowane przy remontach na kremowo-czerwono otrzymywały kremowe zderzaki, to samo kremowo-czerwone traciły żółte na rzecz kremowych. Przy malowaniu na żółto-czerwono zderzaki malowano najczęsciej na czerwono, później również na czarno. Trafił się też wóz z białymi zderzakami - 3797. Zdarzały się również wyjątki i tak np. 280.składak, zbudowany z obciętego Ikarusa 260.04 i naczepy od przegubowca starszego rocznika, pomalowany na kremowo-czerwono otrzymał żółte zderzaki.
Żółte zderzaki, ale w innym odcieniu zachowały kremowo-czerwone Ikarusy 260.04, które przebudowano na autobusy techniczne dla Zakładu Torów i Sieci, gdyż schematem ich malowania było pomalowanie całego autobusu na żółto.
Kolorystyka zajezdniowa, kolorystyka pokolizyjna
Niewielkie kolizje lub naprawy blacharskie wymuszone zużyciem poszycia, to był kolejny powód do przemalowywania zderzaków. Przy okazji takich wydarzeń kremowo-czerwone autobusy traciły oryginalną żółć na rzecz kremu. Zmieniano kolorowe zderzaki wozów z reklamami na czerń. Nagminne było też kolorowanie samych narożników tylnych zderzaków w przegubowcach. Długi czas było to dla nas zagadką i sądziliśmy, że wynikało to z przyozdabiania wozów przez kierowców, aby wyróżniały się spośród innych, albowiem zdarzały się też kolorowe narożniki przednich zderzaków. Nic bardziej mylnego. Owszem ozdóbki ozdóbkami, ale tylne zderzaki często podmalowywano, malowano w całości, albo wymieniano, bo bardzo częstym zjawiskiem było zarysowywanie, bądź wyginanie przy okazji kolizji z samochodami, w trakcie zachodzenia naczep na skrętach. Ikarusy pod tym względem były bardzo niebezpieczne.
Kolorystyka reklamowa i poreklamowa
Reklamy to ogromny i trudny w całości do opisania temat, gdyż autobusy malowano w przeróżne barwy. Najłatwiejszym i dość powszechnym zjawiskiem było malowanie obu zderzaków na czarno i nie zmienianie barw podczas kolejnych reklam, czy potem powrotu do malowania zakładowego. Często już zanim autobus otrzymał jakąkolwiek reklamę malowano przygotowywano zderzaki. Tyczy się to żółto-czerwonych Ikarusów 280.26, 280.57
Należy wspomnieć, że nigdy żaden Ikarus 260.04 nie został przemalowany w reklamę. Oprócz jednej szkoleniówki, przebudowanej na układ drzwi 4-4-0, która pod sam koniec eksploatacji trafiła na linie, nie przemalowano na żółto-czerwono żadnego innego krótkiego Ikarusa. Solówek obciętych na holowniki, ani składaka 280 nie liczymy.
Ikarus 260.04
3514 k-cz po NG, oba czerwone (+ kremowa atrapa)
3534 k-cz po NG, oba czerwone
Ikarus 280.składak
2352 k-cz po NG, oba kremowe (+ kremowa atrapa)
2451 k-cz po NG, żółte zderzaki
2455 ż-cz po dostawieniu naczepy z rozbitego 2899, kremowy przedni, czerwony tylny; później przedni zderzak wymieniony na nie kanciaty-czerwony
2457 k-cz po NG, oba kremowe
2459 k-cz po NG, oba kremowe (+ kremowa atrapa
Ikarus 280.26, 280.57 i 280.58
2071 ż-cz po NG, oba czarne
2072 ż-cz po NG, oba czarne
2073 ż-cz po NG, oba czarne
2074 ż-cz po NG, oba czarne
2075 ż-cz po NG, oba czarne
2076 ż-cz po NG, oba czarne
2077 ż-cz po NG, oba czarne
2078 ż-cz po NG, oba czarne
2079 ż-cz po NG, oba czarne
2080 ż-cz po NG, oba czarne
2081 ż-cz po NG, oba czarne
2082 ż-cz po NG, oba czarne
2083 ż-cz po NG, oba czarne
2084 ż-cz po NG, oba czerwone
2086 ż-cz po NG, oba czarne
2087 ż-cz po NG, oba czerwone (+ proteza)
2088 ż-cz po NG, oba czerwone
2089 ż-cz po NG, oba czarne
2087 ż-cz po NG, oba czerwone (+ proteza)
2090 ż-cz po NG, oba czarne
2091 ż-cz po NG, oba czarne
2092 ż-cz po NG, miał oba czarne, ale z niewiadomych powodów przemalowali mu niechlujnie na czerwono, paprząc atrapę i gumy; odbyło się to za wcześnie, albo gryzącymi się lakierami, bo farba zważyła się i powierzchnia była okropna
2093 ż-cz po NG, oba czerwone (+ proteza)
2094 ż-cz po NG, oba czerwone (+ proteza)
2095 ż-cz po NG, oba czarne
2096 ż-cz po NG, oba czarne
2097 ż-cz po NG, oba czarne
2098 ż-cz po NG, oba czerwone (+ proteza)
2099 ż-cz po NG, oba czarne
2199 biało-czerwona reklama KOMAX, oba czarne
2390 k-cz po NG, oba kremowe
2394 k-cz po NG, oba kremowe (+ kremowa atrapa)
2593 k-marchew po NG, oba kremowe
2594 k-cz NG, oba kremowe (+ kremowa atrapa)
2697 żółto-biała reklama BUDOHURT (odsłona II), oba czarne
2742 zielono-biało-żółta reklama E-KOR, oba białe
2750 niebiesko-żółta reklama M7, oba jasno granatowe
2750 granatowo-biała reklama Graffserwis, a potem na tym samym podkładzie E.Leclerc, oba białe
2891 żółto-biała reklama BUDOHURT (odsłona II), oba czarne
2895 żółto-biała reklama BUDOHURT (odsłona II), oba czarne
2945 ż-fioletowawy po NG, oba zderzaki (+ wszystkie klapy rewizyjne) czerwone
2987 ż-fioletowawy po NG, oba zderzaki (+ wszystkie klapy rewizyjne) czerwone
3074 ż-cz po NG, oba czarne
3075 k-cz fabryczne, oba kremowe
3077 ż-cz po NG, oba czerwone
3084 granatowo-biała reklama Carrefour, oba granatowe
3085 ż-cz po NG, oba czarne
3087 ż-cz po NG, oba czarne
3090 fioletowo-biała reklama Lodów Familijnych, oba czarne
3091 ż-cz po NG, oba czerwone (jeden z ostatnich wraz z 3984, z oryginalną, gumową opończą przy NG)
3092 granatowo-biała reklama Carrefour, oba granatowe
3093 ż-cz po NG, oba czarne
3094 ż-cz po NG, oba czarne
3097 ż-cz po NG, oba czarne
3098 ż-cz po NG, oba czarne
3099 ż-cz po NG, oba czerwone (+ proteza)
3602 k-cz po NG, oba kremowe
3774 biała reklama RAUTARUKKI, oba czarne
3791 ż-cz po NG, tylny żółty, przedni czerwony
3795 cały biały, podkład pod Providenta, oba czarne
3797 ż-cz po NG, oba białe
3886 biała, w czerwone i granatowe pasy, reklama REAL-a (zweryfikować), oba czarne
3895 biała reklama KING CROSS, oba czarne
3983 niebiesko-żółto-niebieska reklama HYPERNOVA, oba czarne; po przemalowaniu w barwy zakładowe ż-cz, kończył karierę z przednim zderzakiem pomalowanym szarym podkładem
3984 ż-cz po NG, oba czerwone (jeden z ostatnich wraz z 3091, z oryginalną, gumową opończą przy NG)
Ikarus 280.37 i 280.37C
2295 żółto-biała reklama BUDOHURT (odsłona II), oba czarne
3295 żółto-biała reklama BUDOHURT (odsłona II), oba czarne
3296 -> 2291 żółto-biała reklama BUDOHURT (odsłona II), oba czarne
3493 -> 2488 ż-cz fabrycznie, przedni zderzak ciemno żółty, jak fabryczny rocznik 280.26 1986-1990; otrzymał po kolizji
Ikarus holownik ex 280
T-13 ż-cz po NG, przedni biały
T-25 ż-cz po NG, przedni biały
T-30 ż-cz po NG, przedni biały
/Materiał niepełny, wymaga uzupełnienia/
Zdjęcia (23)
Autor: PRZEMYSŁAW BAKAJ
Dodano: 2019-10-18 01:25:23
Temat zaktualizowany przez PRZEMYSŁAW BAKAJ dnia 2020-02-17 23:22:27