Ikarusy 260 i 280 - odmienna kolorystyka atrap
Podziel się na FB
Sekcja: | Ciekawostki |
---|---|
Kategoria: | Ciekawostki i informacje |
Stan fabryczny
Atrapa, w tym przypadku, to metalowy element przodu autobusu, na którym zamieszczone są reflektory oraz wloty do filtra powietrza. Zwany często grillem, wykonany jest z aluminium. elementy, na których zamocowane są reflektory wykonane są ze stalowej blachy. Oryginalnie Ikarusy serii 200 posiadały czarne atrapy. W starszych, niż łódzkie, zdarzało się, że zewnętrzna rama wyszlifowana była do gołego i dawała gustowną a'la chromowaną obwódkę. Zdarzyło się to w bardzo niewielkiej części łódzkiego taboru. Posiadał taką holownik z Nowych Sadów o numerze T-21.
Zdarzało się też tak, że srebrna obwódka z czasem robiła się sama, gdy po latach nie malowania farba powycierała się na najbardziej wystających płaszczyznach.
Pojazdy ze srebrną obwódką na atrapie:
T-21 k-cz holownik
2893 - Ikarus 280-26
Przemalowania w ramach koloru fabrycznego
Fabrycznie lakier czerni na atrapach był błyszczący. W czasie eksploatacji i remontów ulegało to czasami zmianie. Na pewno automaty (czyli 280.37, 280.37C i 280.70E) remontowane w Solcu Kujawskim pomalowane miały czarnym matowym. Lakier szybko wyblakł, a chropowatość powierzchnie sprawiła, że rdzawe wycieki wody ze zbiornika wyrównawczego, były nieusuwalne w podstawowym procesie mycia autobusów w MPK.
Przemalowania reklamowe i poreklamowe
Największą plagą w temacie zmian kolorystyki atrap była dziedzina reklamowa. Przemalowania w reklamę oraz późniejsze niechlujne przywracanie malowania zakładowego sprawiły, że przez lata uzbierała się spora lista kolorów.
Oto wykaz wynikający z zachowanych fotografii i wspomnień:
Ikarus 280.26
2084 jasno czerwona atrapa, reklama PRAXIS (trzecia edycja)
2084 czerwona atrapa, przywrócenia żółto-czerwonego malowania zakładowego
3084'' czerwona atrapa, ex-2084
2750 granatowa atrapa, reklama M7
2750 granatowa atrapa, reklama Graffserwis
2750 granatowa atrapa, reklama E. Leclerc
2750 czerwona atrapa, przywrócenia żółto-czerwonego malowania zakładowego
2894 ciemno niebieska, reklama Jutrzenka Bydgoszcz
2894 biała atrapa, FORD MIESZEK PHU
2894 czerwona atrapa, po przywróceniu malowania żółto-czerwonego
2899'' dwa odcienie zieleni, grafiti Kropiwnickiego
2991 jasno żółta atrapa, czerwone listwy na atrapie, reklama Wielobranżowe Centrum Hurtowe Widzew, (po reklamie odmalowana na czarno)
3885 biało-czarno-różowa atrapa, grafiti
3987 biała atrapa, reklama Lycra (po reklamie odmalowana na czarno)
3995 jasno czerwona atrapa, reklama ABAK s.c. (po reklamie odmalowana na czarno)
3996 ciemno żółta, reklama ABC Meble (po reklamie odmalowana na czarno)
3998 biała atrapa, reklama Lycra
Ikarus 280.37
2299 biała atrapa, reklama Merkator - 3M
Przemalowania remontowe, czy zajezdniowe?
W latach 80-tych i 90-tych XX wieku, pośród kremowo-czerwonych Ikarusów pojawiło się sporo przykładów atrap w kolorze kremowym. Grill pomalowany na kremowo wraz z przednim zderzakiem sprawiał, że wóz z daleka się wyróżniał. Nie do końca wiadomo, czy ten proceder wynikał jedynie z działań lakierni zajezdniowych, czy może maczał w tym swoje palce Zakład Remontu Autobusów w Helenówku.
Z zachowanych fotografii i wspomnień wymienić można następujące autobusy:
Ikarus 260.04
kremowe: 3514
Ikarus 280.26
kremowe: 2394, 2594
Ikarus 280.składak
kremowe: 2352
szare: 3351, 3352
Zmiany powypadkowe
W kilku przegubowcach podczas napraw powypadkowych zamontowano atrapy z gołego aluminium i nie pomalowano ich. Wyróżniały się na mieście srebrnym grillem. Były to wozy 2291, 2295, 2999.
/Materiał niepełny, wymaga uzupełnienia/
Zdjęcia (36)
Autor: PRZEMYSŁAW BAKAJ
Dodano: 2019-10-18 00:04:35
Temat zaktualizowany przez PRZEMYSŁAW BAKAJ dnia 2019-10-23 12:56:39