Strona używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w ramach dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystając z BUSLODZ.PL wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Kliknij, aby zamknąć.

Ikarusy 260 i 280 - odmienna kolorystyka atrap


Podziel się na FB

Sekcja: Ciekawostki
Kategoria: Ciekawostki i informacje

911.jpg

Stan fabryczny

Atrapa, w tym przypadku, to metalowy element przodu autobusu, na którym zamieszczone są reflektory oraz wloty do filtra powietrza. Zwany często grillem, wykonany jest z aluminium. elementy, na których zamocowane są reflektory wykonane są ze stalowej blachy. Oryginalnie Ikarusy serii 200 posiadały czarne atrapy. W starszych, niż łódzkie, zdarzało się, że zewnętrzna rama wyszlifowana była do gołego i dawała gustowną a'la chromowaną obwódkę. Zdarzyło się to w bardzo niewielkiej części łódzkiego taboru. Posiadał taką holownik z Nowych Sadów o numerze T-21.
Zdarzało się też tak, że srebrna obwódka z czasem robiła się sama, gdy po latach nie malowania farba powycierała się na najbardziej wystających płaszczyznach.

Pojazdy ze srebrną obwódką na atrapie:

T-21 k-cz holownik

2893 - Ikarus 280-26

Przemalowania w ramach koloru fabrycznego

Fabrycznie lakier czerni na atrapach był błyszczący. W czasie eksploatacji i remontów ulegało to czasami zmianie. Na pewno automaty (czyli 280.37, 280.37C i 280.70E) remontowane w Solcu Kujawskim pomalowane miały czarnym matowym. Lakier szybko wyblakł, a chropowatość powierzchnie sprawiła, że rdzawe wycieki wody ze zbiornika wyrównawczego, były nieusuwalne w podstawowym procesie mycia autobusów w MPK.

Przemalowania reklamowe i poreklamowe

Największą plagą w temacie zmian kolorystyki atrap była dziedzina reklamowa. Przemalowania w reklamę oraz późniejsze niechlujne przywracanie malowania zakładowego sprawiły, że przez lata uzbierała się spora lista kolorów.

Oto wykaz wynikający z zachowanych fotografii i wspomnień:

Ikarus 280.26

2084 jasno czerwona atrapa, reklama PRAXIS (trzecia edycja)

2084 czerwona atrapa, przywrócenia żółto-czerwonego malowania zakładowego

3084'' czerwona atrapa, ex-2084

2750 granatowa atrapa, reklama M7

2750 granatowa atrapa, reklama Graffserwis

2750 granatowa atrapa, reklama E. Leclerc

2750 czerwona atrapa, przywrócenia żółto-czerwonego malowania zakładowego

2894 ciemno niebieska, reklama Jutrzenka Bydgoszcz

2894 biała atrapa, FORD MIESZEK PHU

2894 czerwona atrapa, po przywróceniu malowania żółto-czerwonego

2899'' dwa odcienie zieleni, grafiti Kropiwnickiego

2991 jasno żółta atrapa, czerwone listwy na atrapie, reklama Wielobranżowe Centrum Hurtowe Widzew, (po reklamie odmalowana na czarno)

3885 biało-czarno-różowa atrapa, grafiti

3987 biała atrapa, reklama Lycra (po reklamie odmalowana na czarno)

3995 jasno czerwona atrapa, reklama ABAK s.c. (po reklamie odmalowana na czarno)

3996 ciemno żółta, reklama ABC Meble (po reklamie odmalowana na czarno)

3998 biała atrapa, reklama Lycra

Ikarus 280.37

2299 biała atrapa, reklama Merkator - 3M

Przemalowania remontowe, czy zajezdniowe?

W latach 80-tych i 90-tych XX wieku, pośród kremowo-czerwonych Ikarusów pojawiło się sporo przykładów atrap w kolorze kremowym. Grill pomalowany na kremowo wraz z przednim zderzakiem sprawiał, że wóz z daleka się wyróżniał. Nie do końca wiadomo, czy ten proceder wynikał jedynie z działań lakierni zajezdniowych, czy może maczał w tym swoje palce Zakład Remontu Autobusów w Helenówku.

Z zachowanych fotografii i wspomnień wymienić można następujące autobusy:

Ikarus 260.04

kremowe: 3514

Ikarus 280.26

kremowe: 2394, 2594

Ikarus 280.składak

kremowe: 2352

szare: 3351, 3352

Zmiany powypadkowe

W kilku przegubowcach podczas napraw powypadkowych zamontowano atrapy z gołego aluminium i nie pomalowano ich. Wyróżniały się na mieście srebrnym grillem. Były to wozy 2291, 2295, 2999.

 

/Materiał niepełny, wymaga uzupełnienia/


Zdjęcia (35)


Autor: PRZEMYSŁAW BAKAJ

Dodano: 2019-10-18 00:04:35

Temat zaktualizowany przez PRZEMYSŁAW BAKAJ dnia 2019-10-23 12:56:39


Wszelkie zdjęcia i teksty zamieszczone w serwisie należą do ich autorów. Wykorzystanie możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody autora!