Strona używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w ramach dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystając z BUSLODZ.PL wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Kliknij, aby zamknąć.

2003 Przebudowa wiaduktu kolei obwodowej i poszerzenie Pabianickiej


Podziel się na FB

Sekcja: Remonty
Kategoria: Remonty Infrastruktury

826.jpg

Przebudowa wiaduktu kolei obwodowej i poszerzenie ulicy Pabianickiej

Latem 2003r. nastąpiła przebudowa wiaduktu kolei obwodowej, znajdującego się nad ulicą Pabianicką oraz poszerzenie ulicy. Wyburzono stary wiadukt, który był "wąskim gardłem" i uniemożliwiał poszerzenie ulicy Pabianickiej, która wówczas była dwukierunkową jezdnią, z torowiskiem tramwajowym w jezdni. Nowy wiadukt miał dużo szerszą przestrzeń dla pasa drogowego, co umożliwiło wybudowanie dwóch niezależnych nitek ulicy Pabianickiej oraz umieszczenie między nimi wydzielonego w 100% torowiska tramwajowego. Powstały też dwa oddzielne przejścia dla pieszych, pod nasypem kolejowym - po jednym na każdej ze stron.

Nitka prowadząca w kierunku Pabianic musiała ominąć starą kamienicę, stąd wygięcie drogi. Jak na złość jakiś czas po przebudowie drogi kamienicę wyburzono.

Wywrócenie do góry nogami kursowania komunikacji miejskiej

Prowadzone pracy zdezorganizowały działanie komunikacji miejskiej, czego efektem było wystąpienie kilku ciekawostek. Wprowadzono trzy linie zastępcze - jedną autobusową i dwie tramwajowe. Wcześniej zetki pojawiały się tylko na autobusach, bo to nimi zastępowano tramwaje. Zetki tramwajowe były nowością i wywołały poruszenie. Szczególnie linia Z7, która mieszkańcom Górnej i Rudy od razu skojarzyła się z dawną linią 27. Niektórzy myśleli, że przywrócono jej kursowanie.

Drugą linią była Z8, która przypominała wyglądem 28, ale tej linii nie było w mieście jeszcze dłużej niż 27, więc nie wywołała takiego poruszenia.

Linie tramwajowe kursowały czasowo. Na stałe do przebudowywanego odcina sieci przypisano autobusową linię Z3. Zmieniła ona raz swoją krańcówkę, ale tak to kursowała na tej samej trasie.

Linia Z7 (tramwajowa)

Opis trasy w przygotowaniu.

Linia Z8 (tramwajowa)

Opis trasy w przygotowaniu.

Linia Z3 (autobusowa)

Linia uruchomiona, aby zastąpić tramwaje na wyłączonym z eksploatacji odcinku sieci tramwajowej, od placu Niepodległości do Chocianowic.

Początkowo w relacji: Czerwona/ Piotrkowska - Pabianicka/Chocianowicka, na trasie Czerwona, Piotrkowska, plac Niepodległości, Pabianicka, rondo Lotników Lwowskich, Pabianicka, Chocianowicka.

Pierwszy kraniec wytyczono w kryterium ulicznym, ulicami: Piotrkowska - Sieradzka - Wólczańska - Czerwona - Piotrkowska. Drugi zaś zlokalizowano na dawnej krańcówce zlokalizowanej u zbiegu ulic Pabianickiej i Chocianowickiej, po przeciwnej stronie ulicy Pabianickiej w stosunku do zajezdni Chocianowice. Zwyczajowo na przystanek zajeżdżała tam linia 68.

Po przygotowaniu wyjazdu z placu Niepodległości w ulicę Pabianicką, skrócono trasę do placu. Wewnętrzna jezdnia, na której zlokalizowano ciąg wiat przystankowych, posiadała jeden wyjazd - wyłącznie w prawo, do ulicy Sieradzkiej. Zdemontowano zatem fragment siatki rozdzielającej torowisko i wylewając asfalt połączono obie jezdnie ulicy Piotrkowskiej, tak aby umożliwić bezpośredni wyjazd w lewo.

Przebudowa placu Niepodległości w latach 2007-2008, przy okazji budowy ŁTR-u, sprawiła, że wyjazd w podanym kierunku jest wykonany w solidny sposób (za to zlikwidowano możliwość skrętu w prawo, do Sieradzkiej). W 2003 roku była to jednak tymczasowa prowizorka. Torowisko znajdowało się na tyle wysoko, że przejazd posiadał garb poprzeczny, w stosunku do ruchu autobusów. Efektem tego była konieczność wycofania z obsługi linii, autobusów niskopodłogowych. W tym miejscu sprawdzały się wyłącznie Ikarusy. Pięknie się tam wyginały, można powiedzieć prężyły jak koty.

Zamiana wiaduktów

Ciekawym był dzień 8 lipca 2003r., na który zaplanowano nie lada wydarzenie - wymianę przęsła wiaduktu. Tego dnia dwa wielkie dźwigi kolejowe ustawiły nowe przęsło wiaduktu, dostarczone koleją. Na czas opuszczenia przęsła zatrzymano ruch drogowy w ulicy Pabianickiej. Tramwaje już wtedy nie kursowały - torowisko pocięte było w kawałki. Linię Z3 skrócono od Chocianowic, do tymczasowego przejazdu przez torowisko, zlokalizowanego pomiędzy ulicami Leszczową i Prądzyńskiej, bliżej tej pierwszej. Autobusy tego dnia kursowały normalnie, aż do godziny zero, o której Nadzór Ruchu zatrzymał ruch i nakazał zawracanie.

Linia 11

...

Zamknięcie zajezdni Chocianowice

Z powodu odcięcia szlaku tramwajowego w ulicy Pabianickiej od reszty sieci, poza nią znalazła się zajezdnia tramwajowa Chocianowice. Aby nie uszczuplać obsady taborowej na mieście i niepotrzebnie przetrzymywać wagony w zajezdni, wszystkie sprawne egzemplarze przebazowano do zajezdni Dąbrowskiego. Z zajezdni Dąbrowskiego i Telefonicznej ściągnięto zaś wszelkie odstawione wagony, które od długiego czasu nie wyjeżdżały, czekając nie wiadomo na co. Dzięki temu obie zajezdnie miały więcej miejsce na ponad programowe tramwaje.

Linia 41

Aby utrzymać kursowanie tramwajów do Pabianic, bez konieczności puszczania zastępczych autobusów w miejsce linii 41, spółka MKT oddelegowała do zajezdni Chocianowice część swojej floty.

Był to drugi raz w historii łódzkich tramwajów, gdy MKT trzymało swoje wagony na Chocianowicach. Pierwszy raz miało to miejsce w początkach istnienia trzech nowych podmiotów - MPK Łódź Sp. z o. o., MKT Łódź Sp. z o. o. i Tramwaje Podmiejskie Sp z o.o., powstałych w miejsce zlikwidowanego MPK.

 

Obecnie (2019r.) przy wiadukcie istnieje od kilku lat przystanek Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

/Artykuł wymaga uzupełnienia/


Zdjęcia (36)


Autor: PRZEMYSŁAW BAKAJ

Dodano: 2019-08-11 18:11:15

Temat zaktualizowany przez PRZEMYSŁAW BAKAJ dnia 2020-05-09 01:52:24


Wszelkie zdjęcia i teksty zamieszczone w serwisie należą do ich autorów. Wykorzystanie możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody autora!