1:72 Kolekcja DeAgostini Kultowe Autobusy PRL-u
Podziel się na FB
Sekcja: | Modele |
---|---|
Kategoria: | DeAgostini Kultowe Autobusy PRL-u |

Nowa kolekcja DeAgoatini dedykowana na polski rynek
Rok 2018 przyniósł wielką niespodziankę dla kolekcjonerów i modelarzy zajmujących się pojazdami komunikacji miejskiej, czy pojazdów z czasów PRL. Wystartowała bowiem nowa kolekcja DeAgostini o nazwie Kultowe Autobusy PRL-u. Kolekcja wystartowała w kwietniu 2018 roku i przyniosła radość nie tylko w/w grupom, ale również zainteresowała ludzi, którzy do tej pory modeli nie zbierali.
W dniu 18 kwietnia pojawił się w kioskach pierwszy numer serii, w promocyjnej cenie 9,99zł. Od następnego numeru cena modeli wzrosła do 39,99zł (to normalne w tego typu wydawnictwach). Takie kwoty za ładnie wykonane autobusy w skali 1:72, to nie lada okazja i gratka dla tych, którym widok kultowych autobusów w kioskach, przywrócił przyjemne wspomnienia z dawnych czasów. Wyjazdy na kolonie, wczasy, czy codzienna jazda po mieście, do szkoły, pracy czy w inne miejsca.
Założeniem było, że miesięcznie będą wydawane dwa modele. Często różnie z tym wychodziło, ale ogólnie nie było jakiś wielkich opóźnień, czy przestojów.
Wady - dobór modeli i kolportarz
Kolekcja, jak wiele tego typu, pod banderą DeAgostini, posiada dość istotną wadę, która zniechęca zarówno kupujących, jak i sprzedających. Nie każdy numer zawiera kultowy autobus PRL-u. Wiele pozycji, to mocno naciągane, rzadko występujące konstrukcje, a część autobusów w ogóle nie powinna się znaleźć w kolekcji. To zwyczajne zapchaj dziury, przeszczepione z innych państw, aby zwiększyć ilość modeli i odsunąć w czasie wydanie nowo projektowanych modeli, których opracowanie zajmuje sporo czasu.
Ci którzy kupują wybrane numery w kioskach mają wybór, ale prenumeratorzy są skazani na zakup czegoś, co im nie pasuje. Niestety przez to, że nie wszystkie modele darzone są wielkim zainteresowaniem, to spora część kiosków, albo nie prowadzi sprzedaży, albo w bardzo ograniczonej formie. Sprzedawcy zamawiają nieduże ilości i w momencie publikacji bardziej pożądanego modelu, ciężko go kupić. Niestety temat psują kolporterzy, których częstą praktyką jest stosowanie kar dla sprzedawców, którzy mają dużo zwrotów. Następnym razem otrzymują bardzo małą ilość, albo wchodzi okres karencji i przez 2-3 miesiące nie otrzymują kolekcji w ogóle.
Bardzo duży problem z dostępnością zaliczył na przykład model Autosana H10, który był pierwszym od dawna, opracowanym od zera polskim autobusem. Ludzie dosłownie się na niego rzucili, a kioski nie były na to zupełnie przygotowane. Wielu już dawno traktowało, to wydawnictwo po macoszemu, bo od dłuższego czasu nie było w czym wybierać i ludzie rzadko cokolwiek kupowali. Nie ma się co dziwić, bowiem Autosan wyszedł jako 22 w kolekcji, a przed nim, w numerach 16-21 (czyli aż 6 modeli) pojawiały się jakieś zagraniczne wynalazki, które znali tylko kolekcjonerzy. Tyle, że wielu z nich posiadało już te modele, zakupione we wcześniejszych kolekcjach, jak np. Atlas Collection. Numer 15 był nieco kontrowersyjny, gdyż wydany Jelcz PR110M, zamiast kultowego malowania białego z czerwonym pasem, pomalowany został w całości na żółto. Wielu zrezygnowało z jego zakupu. Tym bardziej, że model wyszedł jako numer specjalny w Kultowych Autach PRL-u. Przed PR-ką były inne zagraniczne wynalazki, poprzedzone modelami polskich, czy znanych w Polsce autobusów, ale nie wnosiły sobą niczego innego, bo nie różniły się nawet malowaniem.
Malatura modeli
Wydawca część modeli przeszczepił bezpośrednio z innych kolekcji, nie wprowadzając żadnych modyfikacji w malowaniu. Inne modele zaś, którym przydałoby się posiadanie takiego malowania, w jakim były już znane wcześniej, posiadają nowe, nie pasujące barwy. Dla przykładu Ikarus 260, który w numerze specjalnym kolekcji Kultowe Auta PRL-u, był klasycznie kremowo-czerwony, z pomarańczowymi zderzakami - tak jak fabrycznie wyglądały tego typu autobusy dostarczane do Polski, tak w Kultowych Autobusach pojawił się w barwach kremowo-niebieskich. I to w odcieniu, który jest zbyt ciemny, nawet jak na ówczesny Kraków. Choć niektórzy śmiałkowie pokusili się o oklejenie go kalkomaniami krakowskimi.
Jelcza PR110M pomalowano w całości na żółto, zamiast, tak jak w oryginałach - biały z czerwonym pasem pod oknami. Ikarusa 556 pomalowano na biało z czerwonym pasem, w połowie wysokości burt, ale zupełnie nie pasuje on do polskich realiów. W Polsce szeroko stosowanym malowaniem było kremowo-czerwone, z podziałem kolorów na dolnej linii okien. Malowanie, w którym go nam zaserwowano, to wypisz-wymaluj ideał dla ZSRR i NRD.
Mimo tego trzeba przyznać, że modele są wykonane na wysokim poziomie, również jeśli chodzi o malowanie.
Do tej pory ukazało się już ponad 50 numerów. Lista modeli prezentuje się następująco:
Nr 1 - Autosan H9-03, premiera 18.04.2018
Nr 2 - Skoda Karosa SM11 - premiera 02.05.2018
Nr 3 - Bussing D2U, premiera 16.05.2018
Nr 4 - ZIS I55, premiera 30.05.2018
Nr 5 - Ikarus 66, premiera 13.06.2018
Nr 6 - Robur Garant, premiera 27.06.2018
Nr 7 - Leyland RTW75, premiera 13.07.2018
Nr 8 - Skoda 706 RTO, premiera 25.07.2018
Nr 9 - Ikarus 311, premiera 09.08.2018
Nr 10 - Star N52, premiera 28.08.2018
Nr 11 - Ifa H6B, premiera 03.10.2018
Nr 12 - Kassbohrer Setra S8, premiera 17.10.2018
Nr 13 - Volvo B616, premiera 31.10.2018
Nr 14 - Henschel H100N, premiera 14.11.2018
Nr 15 - Jelcz PR110U, premiera 28.11.2018
Nr 16 - Mercedes-Benz O3500, 12.12.2018
Nr 17 - FIAT 306/3, premiera 27.12.2018
Nr 18 - Tatra T 500 HB, premiera 09.01.2019
Nr 19 - Opel Blitz Panoramabus, premiera 23.01.2019
Nr 20 - Borgward BO 4000, premiera 06.02.2019
Nr 21 - Leyland-Verheul Holland Coach, premiera 20.02.2019
Nr 22 - Autosan H10, premiera 06.03.2019
Nr 23 - Mercedes-Benz Loop 3500, premiera 20.03.2019
Nr 24 - PAZ 672M, premiera 03.04.2019
Nr 25 - San H27, premiera 17.04.2019
Nr 26 - Scania Vabis CF76 DII, premiera 30.04.2019
Nr 27 - Autosan H9-35, premiera 15.05.2019
Nr 28 - Renault S45 R4210, premiera 29.05.2019
Nr 29 - Ikarus 260, premiera 12.06.2019
Nr 30 - Neoplan NH 9 L, premiera 26.06.2019
Nr 31 - Jelcz MAT Oławka, premiera 10.07.2019 (prototyp Małego Autobusu Turystycznego, powstał w 1 egz.)
Nr 32 - Mielec WR002 TWT, premiera 24.07.2019 (polskie wozy transmisyjne, wyprodukowane dla TVP w kilkunastu egz.)
Nr 33 - Ikarus 556, premiera 07.08.2019
Nr 34 - Chausson APH 520, premiera 21.08.2019
Nr 35 - Saurer L4C, premiera 04.09.2019
Nr 36 - trolejbus Vetra VBRH, premiera 18.09.2019
Nr 37 - Jelcz 043 Cabrio, premiera 02.10.2019
Nr 38 - Magirus Saturn II, premiera 16.10.2019
Nr 39 - Saurer 4T, premiera 30.10.2019
Nr 40 - GMC SCHOOLBUS, premiera 13.11.2019
Nr 41 - BUSSING SENATOR, premiera 27.11.2019
Nr 42 - VAN HOOL 306, premiera 11.12.2019
Nr 43 - REO SPEEDVAGON, premiera 24.12.2019
Nr 44 - BEDFORD OB, premiera 08.01.2020
Nr 45 - GREYHOUND, premiera 22.01.2020
Nr 46 - FLEICHER S5, premiera 05.02.2020
Nr 47 - HINO BH15, premiera 19.02.2020
Nr 48 - BROSSEL JONCKHEERE, premiera 04.03.2020
Nr 49 - VOLVO B57, premiera 18.03.2020
Nr 50 - STEYR 380Q, premiera 01.04.2020
Nr 51 - SAN H01A, premiera 15.04.2020
Z powodu światowych zawirowań wywołanych przez pandemię koronawirusa CoVid19, wydawca zadecydował, że od maja będzie ukazywał się tylko jeden numer miesięcznie.
W zapowiedziach pojawiły się następujące pojazdy:
Nr 52 - Jelcz 080, premiera 13.05.2020
Nr 53 - San H100B, premiera 10.06.2020
Nr 54 - FIAT 666 RN, premiera 24.06.2020
Nr 55 - Star Osinobus, premiera 08.07.2020
Źródło: www.deagostini.com/pl/kolekcja/kultowe-autobusy/
Powyższa kolekcja stała się doskonałym rozwinięciem idei modeli autobusów w skali 1:72, zapoczątkowanej w serii numerów specjalnych, jakie pojawiały się w kolekcji Kultowe Auta PRL-u.
W ramach numerów specjalnych pojawiły się takie autobusy, jak:
- Ikarus 260 (biało-czerwony w odróżnieniu od biało-niebieskiego, nr 29 oraz biało-granatowego z Atlas Ikarus Collection)
- Ikarus 620 (biało-czerwony, matowy, WPK 1162 - w odróżnieniu do błyszczącego, bez numerów z Atlas Ikarus Collection)
- Jelcz 043 (biało-niebieski z szarymi kołami, w odróżnieniu od tego z białymi w kolekcji Atlas Collection)
- Jelcz PR110U (biało-czerwono-biały, w odróżnieniu od żółtego z nr 15 kolekcji Kultowe Autobusy PRL)
- Star N52 (malowanie zielono-zielone, dwa odcienie, jak w Atlas Collection)
- SAN H100A (biało-niebieski)
- Jelcz 272 MEX, totalnie niedopracowany, zupełnie nieodzwierciedlający kształtów oryginału
Zdjęcia (17)
Autor: PRZEMYSŁAW BAKAJ
Dodano: 2019-06-17 13:45:46
Temat zaktualizowany przez PRZEMYSŁAW BAKAJ dnia 2020-05-16 03:40:28