Strona używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w ramach dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystając z BUSLODZ.PL wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Kliknij, aby zamknąć.

Bulwy, czyli zmodernizowane 805Na


Podziel się na FB

Sekcja: Remonty
Kategoria: Remonty Taboru

754.jpg

Bulwa, to określenie powszechnie używane wśród miłośników i pracowników komunikacji miejskiej, wskazujące na wagony tramwajowe Konstal 805Na, zmodernizowane w Zakładzie Techniki MPK Łódź Sp. z o.o.
Pierwszy prototyp opracowano w 2003r. Miał on swoją premierę na wrześniowych Targach Komunikacji Miejskiej, odbywających się w Hali EXPO w Łodzi. W 2004r. do ruchu liniowego wszedł skład 2517+2518. Wagony miały zmodernizowane przody i tyły wagonów, w których fabryczne, metalowe czoła zastąpiono kompozytami. Inne zatem były szyby, panele świateł, zderzaki. Na czele i na krańcu składu zamaskowano obudowami sprzęgi. Ponadto zasłonięto wózki jezdne, a na obrzeżach dachu dodano maskownice podwyższające burty wagonów, wznoszące się na przodach wagonów. Wszystko to sprawiło, że wagony wyglądały trochę nowocześniej. Zabrakło jednak przebudowy pudła na trzydzwiowe z drzwiami odskokowymi na zewnątrz, co w tamtym czasie powszechne było już w innych miastach. Wagony dużo lepiej prezentowałyby się również z połówkowymi pantografami Stemmanna.

Ku powszechnemu zdziwieniu kolejny skład wyjechał w wersji zubożonej. Modernizacja składów 1455+1456 i 2234+2235 z 2005r. polegała na tym, że jedynie przód pierwszego i tył drugiego wagonu dostały elementy kompozytowe, a tył pierwszego i przód drugiego wagonu pozostały klasyczne, metalowe. Dachowy panel podwyższający przód przełożono na tył drugiego wagonu, tak więc wagony tworzyły pewną spójną całość. Dopóki nie potrzeba było rozczłonować składu. Kabina w drugim wagonie była zachowana i w pełni gotowa do samodzielnej pracy. Wyglądało by to komicznie, gdyby taki wagon miał wyjechać na miasto jako solówka. Dzięki temu zabiegowi z elementów potrzebnych na jeden skład można było zmodernizować dwa składy.

Były to jedyne takie składy. W pozostałych składach z 2005 roku oraz wszystkich kolejnych zrezygnowano z wyposażania drugich wagonów w kabiny motorniczego. Wtedy powstał czwarty typ "zbulwionego" wagonu, który można potocznie nazwać półbulwą bez oczu, a ogólnie doczepą czynną, czyli wagonem który jest napędowy, ale sterować nim można z innego wagonu. Teraz we flocie były:
- wagon ze zbulwionymi przodem i tyłem
- wagon ze zbulwionym przodem i klasycznym tyłem
- wagon ze zbulwionym tyłem i klasycznym przodem, z kabiną motorniczego
- wagon ze zbulwionym tyłem i klasycznym przodem, lecz bez kabiny motorniczego, a więc i bez świateł mijania.

Zakład techniki wygrał przetargi na remonty wagonów Konstal 105Na dla Śląska i Gdańska, a więc pojawiły się także bulwy normalnotorowe (1435mm). Na Śląsk poszły wagony ze zbulwionymi przodami i tyłami, zaś Gdańsk wziął cały przekrój wagonów, gdyż kursowały tam nadal składy potrójne. I tak można było spotkać zestawienie wagonów ze zbulwionym przodem, przodem klasycznym z kabiną oraz wagonem z klaszycznym przodem, bez kabiny.

Wykaz wagonów typu Bulwa dla Łodzi wypisanych rocznikami modernizacji:

2004
2517+2518 (kompozyty i kabina w obu wagonach)

2005
1246+1247 (ND), 1455+1456 (K), 1565+1567 (ND), 1623+1630 (ND), 1812+1813 (ND), 2234+2235 (K), 2240+2241 (ND), 2507+2508 (ND), 2530+2532 (ND), 3220+3221 (ND), 3928+3929 (ND)
- wszystkie składy z kompozytami tylko na krańcach składów; K - kabina w drugim wagonie, ND - brak kabiny w drugim wagonie

2006
1005+1006, 1254+1255, 1571+1622, 1818+1819, 1836+1837, 2272+2393, 2406+2412, 2509+2511, 2520+2523, 3536+3537, 3641+3642, 3902+3903, 3904+3905, 3906+3907 
- wszystkie składy z kompozytami tylko na krańcach składów; brak kabiny w drugim wagonie

2007
1003+1004, 1539+1543, 1704+1706, 1800+1801, 1806+1807, 1808+1809, 1834+1835, 2268+2269, 2616+2617, 2628+2629, 3920+3921, 3924+3925, 3926+3927 
- wszystkie składy z kompozytami tylko na krańcach składów; brak kabiny w drugim wagonie

2008
1001+1002, 1248+1249, 1559+1562, 1716+1717, 2270+2271, 2724+2725, 3019+3020, 3637+3638, 3910+3911, 3918+3919 
- wszystkie składy z kompozytami tylko na krańcach składów; brak kabiny w drugim wagonie

2009
1007+1008, 1251+1257, 1576+1568, 1608+1609, 2275+2276, 2700+2701, 3017+3018, 3025+3026 
- wszystkie składy z kompozytami tylko na krańcach składów; brak kabiny w drugim wagonie

2010
1612+1613, 1702+1703, 1730+1731, 1734+1735, 1814+1815, 3015+3016, 3021+3022, 3023+3024, 3027+3028, 3029+3030 
- wszystkie składy z kompozytami tylko na krańcach składów; brak kabiny w drugim wagonie

2011
3250+3321 
- wszystkie składy z kompozytami tylko na krańcach składów; brak kabiny w drugim wagonie

2012
2740+2741, 2011+2012, 2714+2715 
- wszystkie składy z kompozytami tylko na krańcach składów; brak kabiny w drugim wagonie

Poniżej wykaz wagonów wyposażonych w kabiny motorniczego:

2517, 2518, 1246, 1455, 1456, 1565, 1623, 1812, 2234, 2235, 2240, 2507, 2530, 3220, 3928, 1005, 1254, 1571, 1818, 1836, 2272, 2406, 2509, 2520, 3536, 3641, 3902, 3904, 3906, 1003, 1539, 1704, 1800, 1806, 1808, 1834, 2268, 2616, 2628, 3920, 3924, 3926, 1001, 1248, 1559, 1716, 2270, 2724, 3019, 3637, 3910, 3918, 1007, 1251, 1576, 1608, 2275, 2700, 3017, 3025, 1612, 1702, 1730, 1734, 1814, 3015, 3021, 3023, 3027, 3029, 3250, 2740, 2011, 2714


Ciekawostką pośród tych wszystkich zmodernizowanych wagonów jest skład 1576+1568, w którym pozostawiono malejącą numerację wagonów w składzie. Już zanim nastały bulwy ustawiano numery w składzie tak, że wagon prowadzący miał niższy numer od wagonu drugiego. Dlaczego tutaj stało się inaczej - niewiadomo.

Skład 2714+2715 zakończył erę tego typu modernizacji dla Łodzi, gdyż opracowano wreszcie modernizację trzydrzwiową, z nowym napędem.


Zdjęcia (13)


Autor: PRZEMYSŁAW BAKAJ

Dodano: 2018-03-21 15:11:05

Temat zaktualizowany przez PRZEMYSŁAW BAKAJ dnia 2020-05-09 02:02:30


Wszelkie zdjęcia i teksty zamieszczone w serwisie należą do ich autorów. Wykorzystanie możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody autora!