Strona używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w ramach dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystając z BUSLODZ.PL wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Kliknij, aby zamknąć.

[C0062] Geneza linii Z3


Podziel się na FB

Sekcja: Ciekawostki
Kategoria: Ciekawostki i informacje

71.jpg

Większość mieszkańców Łodzi słysząc hasło: dziurawa niczym miasto po bombardowaniu ulica i wyeksploatowane torowisko wskazuje jednogłośnie ulicę Limanowskiego. Arteria ta będąca kiedyś magistralą tramwajową łączącą Teofilów z Bałutami i Śródmieściem obecnie wygląda jak jedna wielka ruina. W związku z katastrofalnym stanem torowiska w połowie 2009 roku ZDiT zdecydował o zawieszeniu ruchu tramwajowego na Limanowskiego na odcinku Zgierska – Włókniarzy ze względów bezpieczeństwa. Postanowiono uruchomić w zamian autobusową linię zastępczą Z3.

Zarząd Dróg i Transportu nie potrafił podać terminu remontu torowiska. Planowano, że prace zaczną się w trzecim kwartale 2009 roku lub na początku 2010 roku. Mamy obecnie wrzesień 2010 roku, a ekipy remontowej na Limanowskiego jak nie było tak nie ma, a kierowcy dalej urywają zawieszenie na dziurawej jezdni.

W maju bieżącego roku z powodu ciągle odkładanej decyzji o remoncie ulicy Limanowskiego władze MPK Łódź postanowiły linię Z3 oddać w ajencję. Rozpisano przetarg, w którym najkorzystniejszą ofertą okazała się być ta złożona przed PKS Łódź. Otrzymała ona 100 punktów na 100 możliwych w kryterium cena. Dlatego pojazdami tej firmy można podróżować od lipca tego roku, a od września na wszystkich ustalonych siedmiu brygadach Z3.

Decyzja dotycząca przejęcia „zastępczej trójki” zmusiła przedsiębiorstwo ze Smutnej do zakupu taboru typu maxi. W sumie nabyto 8 używanych przegubowców Mercedes O405GN1 z roczników 1992-1993, które nie jedno już przeżyły:

Mercedes O405GN1; prod. 1993, PKS Łódź [EL 526JV]; exex. HHA Hamburg (1993-2010) [HH-CD 2076] #7326; ex. Alga Sittensen (2010-2010),

Mercedes O405GN1; prod. 1992, PKS Łódź [EL 527JV] exexexex. SL Lübeck (1992-2008) [HL-CS 302] #302; exexex. Alga Sittensen (2009-2009), exex. Autokraft Kiel (2009-2010) [KI-II 739] #739, ex. Alga Sittensen (2010-2010),

Mercedes O405GN1; prod. 1992, PKS Łódź [EL 528JV] exexexex. SL Lübeck (1992-2008) [HL-CS 304] #304; exexex. Alga Sittensen (2008-2009), exex. Autokraft Kiel (2009-2010) [KI-AK 738] #738, ex. Alga Sittensen (2010-2010),

Mercedes O405GN1; prod. 1993; PKS Łódź [EL 529JV]; exexexex. EVAG Essen (1993-2008) [E-AT 3769] #3769; exexex. Mesenhohl Essen (2008-2009); exex. Autokraft Kiel (2009-2010) [KI-AK 740] #740; ex. Alga Sittensen (2010-2010),

Mercedes O405GN1; prod. 1993, PKS Łódź [EL 049KA]; exexexex. VGB Bremerhaven (1993-2006) [HB-K 5272] #339; exexex. Alga Sittensen (2006-2009); exex. Autokraft Kiel (2009-2010) [KI-II 741] #741; ex. Alga Sittensen (2010-2010),

Mercedes O405GN1; prod. 1992, PKS Łódź [EL 064KA]; exex. SL Lübeck (1992-2008) [HL-CS 310] #310; ex. Alga Sittensen (2008-2010),

Mercedes O405GN1; prod. ?, PKS Łódź [EL 434KC] ex. ?,

Mercedes O405GN1; prod. 1992, PKS Łódź [EL 435KC] exexexex. SL Lübeck (1992-2008) [HL-CS 305] #305; exexex. Alga Sittensen (2008-2009), exex. Autokraft Kiel (2009-2010) [KI- OO 737] #737, ex. Alga Sittensen (2010-2010).

Początkowo do obsługi wykorzystywano wcześniej dwa nabyte przegubowce wysokopodłogowe. Z upływem czasu linię zasiły także dwa Mercedesy O405GN1 zakupione w latach 2007-2008:

Mercedes O405GN1; prod. 1993, PKS Łódź [EL 526CF]; exex. HHA Hamburg (1993-2007) [HH-CD 2078] #7328; ex. Alga Sittensen (2007-2007),

Mercedes O405GN1; prod. 1992, PKS Łódź [EL 019CL]; exex. HHA Hamburg (1992-2007) [HH-JN 2435] #7119; ex. Alga Sittensen (2007-2008),

Mercedes O405G; prod. 1990, PKS Łódź [EL 776AS] #130-7-744; exex. SL Lübeck (1990-2007) [HL-CS 126] #126; ex. Alga Sittensen (2007-2007),

MAN SG312; prod. 1996, PKS Łódź [EL 330AT] #131-7-744; exex. SVG Seelow (1996-2005) [MOL-KV 90] #42; ex. BMO Strausberg (2005-2007) [MOL-KV 90] #42 (bez zmian).

Obecnie na linii Z3 można spotkać tylko i wyłącznie poniemieckie Mercedesy O405GN1. Czasami jednak może zdarzyć się wyjątek w postaci wysokopodłogowca, który zazwyczaj czeka w zajezdniowej rezerwie.


Zdjęcia (13)


Autor: MICHAŁ KAŹMIERCZAK

Dodano: 2010-09-20 15:13:33

Temat zaktualizowany przez MICHAŁ KAŹMIERCZAK dnia 2014-01-13 22:45:17


Wszelkie zdjęcia i teksty zamieszczone w serwisie należą do ich autorów. Wykorzystanie możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody autora!