Strona używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w ramach dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystając z BUSLODZ.PL wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Kliknij, aby zamknąć.

Ikarusy 280 (automaty) zmontowane w ZRA Helenówek


Podziel się na FB

Sekcja: Ciekawostki
Kategoria: Ciekawostki i informacje

611.jpg

Montaż przemysłowy Ikarusów

W połowie lat 90-tych XX wieku, na skutek wprowadzenia wysokich ceł na importowane pojazdy, bardzo nieopłacalnym stało się kupowanie gotowych autobusów Ikarus z Węgier. Jak to jednak w życiu bywa i te przepisy dało się obejść. Wystarczyło bowiem, aby autobusy docierały do nas w częściach i tu w Polsce były montowane. Można by pomyśleć, że to wymagało czegoś niezwykle skomplikowanego, ale jednak wystarczyło, że przegubowce miały osobno człony i nie były w pełni uzbrojone. Osobno był ciągnik, osobno naczepa. Oba pozbawione osi. A tak to standardowo, brak lusterek, wycieraczek.

Ikarusy 280.37C i 280.70E, wyprodukowane w latach 1993, 1994  i 1995, które zmontowano w Zakładzie Remontu Autobusów na Helenówku.

Wykaz wozów 280.37C:

2491-2499

3489-3499

Wykaz wozów 280.70E:

2551-2556

3581-3585

Pierwszym oddanym do eksploatacji wozem był "bizon" z numerem 3499. Jego oficjalna prezentacja dla oficjeli oraz premiera liniowa odbyła się w 1994r.

 

Autobusy sprowadzono w częściach - każdy człon osobno, osie osobno itd. - ze względu na to, że cło na kompletne pojazdy było bardzo wysokie. Jeżeli sprowadziło się do Polski pojazdy w częściach i zmontowało u nas w kraju cena była niższa.

 

Podobne zjawisko miało miejsce w Warszawie, gdzie montowano Ikarusy dla MZA Warszawa i dla Płocka.


Zdjęcia (189)


Autor: PRZEMYSŁAW BAKAJ

Dodano: 2016-10-20 05:06:55

Temat zaktualizowany przez PRZEMYSŁAW BAKAJ dnia 2025-02-25 14:59:32


Wszelkie zdjęcia i teksty zamieszczone w serwisie należą do ich autorów. Wykorzystanie możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody autora!