IKARUS 260.04 (1983-1999, 2004-2006)
Podziel się na FB
Sekcja: | Tabor MPK |
---|---|
Kategoria: | Tabor liniowy MPK historyczny |
Autor zdjęcia na winiecie: Przemysław Bakaj
IKARUS 260.04
Lata eksploatacji liniowej: 1983-1999, 2004-2006
Rys. Ikarus 260.04 (rocznik 1983: 2351-2395, 3301-3340, 4301-4323, 5301-5336 - wygląd fabryczny) - strona prawa.
Rys. Ikarus 260.04 (rocznik 1983: 2351-2395, 3301-3340, 4301-4323, 5301-5336 - wygląd fabryczny) - strona lewa.
Rys. Ikarus 260.04 (rocznik 1983: 2351-2395, 3301-3340, 4301-4323, 5301-5336 - wygląd fabryczny) - tył i przód.
Ikarusy 260 oprócz Jelczy 272Mex, były jedynymi autobusami, które stacjonowały we wszystkich łódzkich zajezdniach. Ich produkcję rozpoczęto w 1972r. Do Polski trafiły w 1974r. Mimo to pierwsze egzemplarze w Łodzi pojawiły się dopiero w 1983r. Rekordowa dostawa 144 jednostek zasiliła wówczas zajezdnie na Helenówku, Limanowskiego, Nowych Sadach i w Pabianicach. W przypadku zajezdni na Limanowskiego pierwszy dzień ich eksploatacji był jednocześnie ostatnim dniem użytkowania tam Jelczy 272 Mex. Było to 11.02.1983r. W latach 1984 i 1985 dotarły kolejne egzemplarze. Te z ostatniej partii dostaw charakteryzowały się nieco jaśniejszym lakierem zbliżonym do koloru pomarańczowego. Łącznie Łódź zakupiła 242 autobusy tego typu. Do końca 1986r. skreślono ze stanu siedem pojazdów. Pięć z nich przekwalifikowano na szkoleniowe, natomiast dwa autobusy nr 3302 i 2393 zlikwidowano po wypadkach.
W II poł. lat 80. XX w. Ikarusy 260 były bardzo popularne, choć kursowały głównie na liniach podmiejskich oraz zapewniały obsługę w Pabianicach, Zgierzu i Głownie. W pierwszej połowie lat 90. nastąpiły spore zmiany w obsłudze linii, które znacząco wpłynęły na stan liczebności tych pojazdów w MPK-Łódż. W 1992r. wyłączono ze struktur MPK piątą zajezdnię w Pabianicach, która przejęła cały ówczesny stan Ikarusów, a pod koniec roku likwidacji uległa druga zajezadnia na Helenówku. Część jej taboru sprzedano bądź zlikwidowano, pozostałe wozy rozdzielono między zajezdnie Limanowskiego i Nowe Sady. Dodatkowo w latach 1990 i 1991 kilkanaście pojazdów przebudowano na przegubowe.
Od 1994r. "krótkie" Ikarusy stopniowo były zastępowane taborem niskopodłogowym. W 1995r. zajezdnia Kraszewskiego (obecnie Kilińskiego) przekazała resztę swoich wozów na Limanowskiego. Dwa lata później skreślono ostatnie egzemplarze na Nowych Sadach. Na początku 1999r. po Łodzi jeździło już tylko 7 Ikarusów 260. Ostatnie dwa egzemplarze (3534 ex 1519, 3536 ex 1516) skreślono ze stanu 13.07.1999r. Zasadniczo był to koniec ich eksploatacji, jednak dawne łódzkie egzemplarze wciąż kursowały po Pabianicach. Kiedy wydawało się, że autobusy te zniknęły z łódzkich ulic na dobre, w 2004r. w wyniku braków taborowych włączono do ruchu liniowego wóz szkoleniowy nr 18. Na inwentarz wpisano go z początkiem 2005 r. Pojazd był o tyle ciekawy, iż jako jedyny spośród wszystkich Ikarusów 260 nigdy wcześniej nie woził liniowo pasażerów. W 1985r. miał stacjonować w Pabianicach z numerem 5505, jednak od razu przeznaczono go na szkoleniowy, kierując do zajezdni Kraszewskiego (obecnie Kilińskiego). Tam najpierw jako 109, następnie jako 18 służył do nauki jazdy. W odróżnieniu od swoich poprzedników wyróżniał się nowym, żółto-czerwonym malowaniem, brakiem trzecich drzwi i "lotniczymi" fotelami. W latach 2005-2006 autobus z numerem 1518'' stacjonował na zajezdni Kilińskiego i jeździł głównie na linii 71. Jednak spośród wszystkich dawnych, łódzkich egzemplarzy najdłużej w ruchu pozostały trzy wozy pabianickie o numerach: 506, 507, 509, czyli dawne 5506, 5507, 5509.
LISTA TABOROWA IKARUSÓW 260.04 należących do MPK-Łódź
ZKA2 - Helenówek | |||||
---|---|---|---|---|---|
rocznik 1983 | |||||
NR TAB | NR REJ 1 | NR REJ 2 | NR EX | NR NEXT | UWAGI, INFORMACJE, INNE |
2351 |
LDB 105K |
- | - | $ | sprzedany 03.11.1992 -> Zgierz -> PKS Łęczyca |
2352 | LDB 569R |
LZO 0459 |
- | ? | sprzedany do Zgierza 10.11.1992r. |
2353 | LDB 107K |
- | - | - | skreślony 14.10.1992r. |
2354 | LDB 108K |
- | - | ? | sprzedany do Zgierza 10.11.1992r. |
2355 | LDB 109K |
LZB 447B |
- | A155 | sprzedany do TransWar Warszawa 03.11.1992r. |
2356 | LDB 110K |
- | - | 3356 | przekazany na Limanowskiego w 1992r |
2357 | LDB 111K |
- | - | - | skreślony w 16.12.1991r. |
2358 | LDB 112K |
- | - | ? | sprzedany do Zgierza 10.11.1992r. |
2359 | LDB 154K |
- | - | ? | sprzedany do Zgierza 03.11.1992r. |
2360 | LDB 219K |
- | - | 3360 | przekazany na Limanowskiego w 1992r. |
2361 | LDB 220K |
- | - | ? | sprzedany do Zgierza 07.08.1992r. |
2362 | LDB 221K |
- | - | ? | sprzedany do ? 19.11.1991r. |
2363 | LDB 222K |
- | - | - | skreślony 01.05.1991r. |
2364 | LDB 223K |
- | - | 3364 | przekazany na Limanowskiego w 1992r. |
2365 | LDB 224K |
- | - | ? | sprzedany do Zgierza 10.11.1992r. |
2366 | LDB 225K |
- | - | ? | sprzedany do Zgierza 03.11.1992r. |
2367 | LDB 226K |
- | - | ? | sprzedany do Zgierza 10.11.1992r. |
2368 |
LDB 227K |
- | - | 3368 | przekazany na Limanowskiego w 1992r. |
2369 | LDB 228K |
- | - | ? | sprzedany do Zgierza 03.11.1992r. |
2370 | LDB 229K |
- | - | 3370 | przekazany na Limanowskiego w 1992r. |
2371 | LDB 230K |
- | - | 3371 | przekazany na Limanowskiego w 1992r. |
2372 | LDB 231K |
- | - | 3372 | przekazany na Limanowskiego w 1992r. |
2373 | LDB 232K |
- | - | - | 30.03.1991r. -> Hydrobus Politechniki Łódzkiej |
2374 | LDB 233K |
LZI 846C |
- | ? | sprzedany do Zgierza 03.11.1992r. |
2375 | LDB 234K |
- | - | 3375 | przekazany na Limanowskiego w 1992r. |
2376 | LDB 235K |
- | - | 3376 | przekazany na Limanowskiego w 1992r. |
2377 | LDB 236K |
- | - | - | skreślony w 16.11.1991r. |
2378 | LDB 237K |
- | - | 3378 | przekazany na Limanowskiego w 1992r. |
2379 | LDB 238K |
- | - | 3379 | przekazany na Limanowskiego w 1992r. |
2380 | LDB 321K |
- | - | - | skreślony 07.03.1992r. |
2381 | LDB 322K |
- | - | A158 | sprzedany 03.11.1992r.-> Zgierz-> Transwar Warszawa |
2382 | LDB 323K |
- | - | 3382 | przekazany na Limanowskiego w 1992r. |
2383 | LDB 324K |
- | - | ? | sprzedany do Zgierza 10.11.1992r. |
2384 | LDB 325K |
- | - | - | skreślony w 14.10.1991r. |
2385 | LDB 326K |
- | - | 3385 | przekazany na Limanowskiego w 1992r. |
2386 |
LDB 327K |
- | - | 3386 | przekazany na Limanowskiego w 1992r. |
2387 | LDB 328K |
- | - | 3387 | przekazany na Limanowskiego w 1992r. |
2388 | LDB 329K |
- | - | - | skreślony w 18.05.1992r. |
2389 | LDB 330K |
- | - | ? | sprzedany do Zgierza 10.11.1992r. |
2390 | LDB 331K |
- | - | - | skreślony 16.09.1991r. |
2391 | LDB 332K |
- | - | - | skreślony 07.06.1991r. |
2392 | LDB 333K |
- | - | - | skreślony 16.09.1991r. |
2393 | LDB 334K |
- | - | - | skreślony 05.09.1984 po wypadku |
2394 | LDB 335K |
- | - | - | skreślony 16.09.1991r. |
2395 | LDB 336K |
- | - | 3395 | przekazany na Limanowskiego w 1992r. |
Dane dzięki uprzejmości Marcina Szymaniaka.
LISTA TABOROWA IKARUSÓW 260.04 należących do MPK-Łódź
ZKA2 (po 1992r.) - Nowe Sady |
|||||
---|---|---|---|---|---|
rocznik 1983 | |||||
NR TAB | NR REJ 1 | NR REJ 2 | NR EX | NR NEXT | UWAGI, INFORMACJE, INNE |
2301 | LZI 134B |
- | 4301 |
- | skreślony 28.03.1994r. |
2302 | LZO 3319 |
- | OSK104 | - | skreślony 05.02.1997r. |
2306 | LZI 599B |
- | 4306 | - | skreślony 01.02.1994r. |
2307 | LZI 304B |
- | 4307 | - | skreślony 16.05.1994r. |
2310 | LDB 058R |
LZO 6203 |
4310 | - | skreślony 23.09.1994r. |
2312 | LZI 635B |
LZO 0463 |
4312 | - | skreślony 06.03.1996r. |
2313 | LZI 772C |
LZO 0640 |
4313 | 222 | przekazany do ZTiS na techniczny w 31.08.1994r. |
2314 | LZI 953C |
LZO 4379 |
4314 | - | skreślony 05.12.1995r. |
2315 | LDB 312K |
LZO 0542 |
4315 | 221 | przekazany do ZTiS na techniczny w 31.08.1994r. |
2316 | LDB 157R |
- | 4316 | - | skreślony 23.09.1994r. |
2317 | LZI 754B |
LZO 3727 |
4317 | - | skreślony 04.11.1994r. |
2318 | LDB 314K |
- | 4318 | - | skreślony 11.07.1994r. |
2320 | LDB 316K |
- | 4320 | - | skreślony 06.02.1995r. |
2321 | LZI 685C |
LZO 3520 |
4321 | ? | sprzedany do MZK Głowno 25.03.1996r. |
2322 | LZI 732C |
- | 4322 | T-25 |
przebudowany na holownik 09.05.1995r. |
Dane dzięki uprzejmości Marcina Szymaniaka.
LISTA TABOROWA IKARUSÓW 260.04 należących do MPK-Łódź
ZKA3 - Limanowskiego | |||||
---|---|---|---|---|---|
rocznik 1983 | |||||
NR TAB | NR REJ 1 | NR REJ 2 | NR EX | NR NEXT | UWAGI, INFORMACJE, INNE |
3301 | LDB 124K |
- | - | - | skreślony 27.04.1992r. |
3302 | LDB ???? |
- | - | - | skreślony 02.04.1986r. |
3303 | LDB ???? |
- | - | 103 | przekazany do OSK 23.05.1985r. |
3304 | LDB 127K |
LZO 2413 |
- | T-30 | prebudowany na holownik 23.04.1996r. |
3305 | LDB 116K |
- | - | - | skreślony 23.04.1996r. |
3306 | LDB 117K |
- | - | - | skreślony 10.01.1992r. |
3307 | LDB 118K |
- | - | - | skreślony 02.08.1993r. |
3308 | LDB 115K |
- | - | 3351 | przebudowany na Ikarusa 280 w 04.06.1990r. |
3309 | LDB 119K |
- | - | - | skreślony 26.01.1995r. |
3310 | LDB 134K |
- | - | - | skreślony 19.07.1994r. |
3311 | LDB 120K |
- | - | - | skreślony 29.06.1995r. |
3312 | LDB 114K |
- | - | 3352 | przebudowany na Ikarusa 280 w 02.11.1990r. |
3313 | LDB 121K |
- | - | - | skreślony 24.07.1996r. |
3314 | LDB 122K |
- | - | - | skreślony 06.05.1996r. |
3315 | LDB ???? |
LZI 491C |
- | - | skreślony 28.05.1992r. |
3316 | LDB 135K | - | - | - | skreślony 28.05.1992r. |
3317 | LDB 129K |
- | - | - | skreślony 16.08.1994r. |
3318 | LDB 113K |
- | - | - | skreślony 11.04.1994r. |
3319 | LDB ???? |
- | - | 3354 | przebudowany na Ikarusa 280 w 02.11.1990r. |
3320 | LDB 131K |
- | - | - | skreślony 24.07.1996r. |
3321 | LDB 132K |
- | - | - | skreślony 07.08.1995r. |
3322 | LDB ???? |
- | - | 104 | przekazany do OSK 23.05.1985r. |
3323 | LDB 133K |
- | - | - | skreślony 15.06.1995r. |
3324 | LDB 137K |
- | - | - | skreślony 17.01.1992r. |
3325 | LDB 138K |
- | - | ? | sprzedany ? 27.03.1996r. |
3326 | LDB 139K |
- | - | - | skreślony 22.08.1994r. |
3327 | LDB 140K |
- | - | - | skreślony 18.02.1995r. |
3328 | LDB 141K | - | - | - | skreślony 03.03.1995r. |
3329 | LDB 142K |
- | - | - | skreślony 02.08.1993r. |
3330 | LDB 144K |
- | - | - | skreślony 03.01.1994r. |
3331 | LDB 145K |
- | - | 3355 | przebudowany na Ikarusa 280 w 05.12.1990r. |
3332 | LDB 146K |
- | - | ? | sprzedany do ? 06.07.1995r. |
3333 | LDB 143K |
- | - | 3353 | przebudowany na Ikarusa 280 w 20.08.1990r. |
3334 | LDB 147K |
- | - | ? | sprzedany do ? 22.05.1995r. |
3335 | LDB 148K |
- | - | ? | sprzedany do ? 29.02.1996r. |
3336 | LDB 149K |
- | - | ? | sprzedany do ? 01.06.1995r. |
3337 | LDB 150K |
- | - | - | skreślony 26.11.1992r. |
3338 | LDB 151K |
- | - | - | skreślony 01.12.1992r. |
3339 | LDB 152K |
- | - | - | skreślony 02.08.1993r. |
3340 | LDB 153K |
- | - | - | skreślony 08.02.1995r. |
3341 | LDB 136K |
LZO 3635 |
OSK103 | - | skreślony 07.03.1997; skasowany 05.1997r. Helenówek |
3356 | LDB 110K |
LZO 4110 |
2356 | - | skreślony 01.11.1996r. |
3360 | LDB 219K |
- | 2360 | - | skreślony 06.05.1995r. |
3364 | LDB 223K |
- | 2364 | - | skreślony 20.03.1995r. |
3368 | LDB 227K |
LZO 0548 |
2368 | - | skreślony 10.03.1995r. |
3370 | LDB 229K |
- | 2370 | - | skreślony 30.11.1995r. |
3371 | LDB 230K | - | 2371 | - | skreślony 11.07.1997r. |
3372 | LDB 231K | 2372 | - | skreślony 27.03.1995r. | |
3375 | LDB 234K |
- | 2372 | - | skreślony 30.12.1993r. |
3376 | LDB 235K |
- | 2375 | - | skreślony 10.08.1994r. |
3378 | LDB 237K |
- | 2376 | - | skreślony 02.08.1993r. |
3379 | LDB 238K |
- | 2379 | - | skreślony 18.07.1994r. |
3382 | LDB 323K |
- | 2382 | - | skreślony 03.03.1995r. |
3385 | LDB 326K |
- | 2385 | ? | sprzedany do KPNA 22.01.1996r. |
3386 | LDB 327K |
- | 2386 | - | skreślony 02.08.1993r. |
3387 | LDB 328K |
- | 2387 | T-36'' | przebudowany na holownik 09.05.1995r. |
3395 | LDB 336K |
- | 2395 | - | skreślony 06.12.1994r. |
Dane dzięki uprzejmości Marcina Szymaniaka.
LISTA TABOROWA IKARUSÓW 260.04 należących do MPK-Łódź
ZKA4 - Nowe Sady |
|||||
---|---|---|---|---|---|
rocznik 1983 | |||||
NR TAB | NR REJ 1 | NR REJ 2 | NR EX | NR NEXT | UWAGI, INFORMACJE, INNE |
4301 | ? |
LZI 134B |
- | 2301 | przenumerowany w 1992r. |
4302 | ? |
LZI 629B |
- | ? | sprzedany w 1993r.,złom. w R-10 MZA W-wa 09.1994r. |
4303 | ? |
LZI 356B |
- | - | skreślony 01.01.1993r. |
4304 | ? |
LZI 887C |
- | - | skreślony 01.01.1993r. |
4305 | LDB 249K |
- |
- | - | skreślony 01.01.1993r. |
4306 | ? |
LZI 599B |
- | 2306 | przenumerowany w 1992r. |
4307 | ? |
LZI 304B |
- | 2307 | przenumerowany w 1992r. |
4308 | ? |
LZI 507C |
- | - | skreślony 01.01.1993r. |
4309 | LDB 241K |
- |
- | - | skreślony 30.03.1992r. |
4310 | ? |
LDB 058R |
- | 2310 | przenumerowany w 1992r. |
4311 | ? |
- |
- | T-43'' | przebudowany na holownik 22.01.1991r. |
4312 | ? |
LZI 635B |
- | 2312 | przenumerowany w 1992r. |
4313 | ? |
LZI 772C |
- | 2313 | przenumerowany w 1992r. |
4314 | ? |
LZI 953C |
- | 2314 | przenumerowany w 1992r. |
4315 | LDB 312K |
- |
- | 2315 | przenumerowany w 1992r. |
4316 | ? |
LDB 157R |
- | 2316 | przenumerowany w 1992r. |
4317 | ? |
LZI 754B |
- | 2317 | przenumerowany w 1992r. |
4318 | LDB 314K |
- |
- | 2318 | przenumerowany w 1992r. |
4319 | LDB 315K |
- |
- | T-31'' | przebudowany na holownik 22.01.1991r. |
4320 | LDB 316K |
- |
- | 2320 | przenumerowany w 1992r. |
4321 | ? |
LZI 685C |
- | 2321 | przenumerowany w 1992r. |
4322 | ? |
LZI 732C |
- | 2322 | przenumerowany w 1992r. |
4323 | ? |
LDB 569R |
- | 4351 |
przebudowany na Ikarusa 280 w 03.10.1990r. |
Dane dzięki uprzejmości Marcina Szymaniaka.
LISTA TABOROWA IKARUSÓW 260.04 należących do MPK-Łódź
Autor: PRZEMYSŁAW BAKAJ
Dodano: 2014-08-03 21:47:55
Temat zaktualizowany przez PRZEMYSŁAW BAKAJ dnia 2022-03-28 01:59:00