Niesymetryczne kasety przednie w Ikarusach 260 z ZKA-2 Helenówek
Podziel się na FB
Sekcja: | Ciekawostki |
---|---|
Kategoria: | Ciekawostki i informacje |
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi od zarania dziejów ma standardy i zasady, których się trzyma. Zmieniają się one na przestrzeni lat, ale zawsze jakieś obowiązują. Nigdy nie jest jednak tak, że zawsze wszystko w 100% jest przestrzegane. Obecnie w oznakowaniu pojazdów panuje raczej spójny schemat, ale w latach ubiegłych różnie z tym bywało.
Jako przykłady można podać tutaj inne czcionki numerów taborowych nanoszonych na burty (zajezdnia Kraszewskiego miała mniejszą czcionkę), czy kabiny (każda zajezdnia praktycznie miałą swoją czcionkę) autobusów oraz inny kolor ogólny oznaczeń na burtach (kremowy, biały, żółty), ale o tym kiedy indziej.
W tym artykule chcieliśmy zwrócić uwagę na sposób montowania kaset na tablice z numerami linii, w Ikarusach 260.04 z zajezdni Helenówek (zlikwidowana w 1992r.).Temat dotyczy kaset stosowanych od 1985r. w autobusach i tramwajach MPK Łódź, opierających się na tablicach o wymiarach: kwadrat 36x30cm i boczna 54x30cm.
Ogólny schemat montażu kaset w Ikarusach 260 i 280 w Łodzi wyglądał tak, że przednia kaseta montowana była mniej więcej centralnie na środku prawej szyby czołowej autobusu. Boczną kasetę montowano w drugim oknie między I, a II drzwiami w Ikarusach 260.04 oraz wszystkich 280-tkach oprócz 280.37 - na jedynym oknie między I, a II drzwiami - i 280.37C - na pierwszym oknie za II drzwiami. Tylna kaseta wisiała centralnie na środku tylnej szyby.
Zajezdnia ZKA-2 Helenówek w swoich Ikarusach 260.04 montowała przednie kasety niesymetrycznie względem prawej szyby, tylko bliżej listwy podziału przednich szyb. Dzięki temu kaseta była bardziej centralnie w stosunku do całej szerokości przedniego oszklenia. Tyczyło się to zarówno wozów z rocznika 1983, jak i 1984. W dostawach z 1985 roku zajezdni Helenówek nie uwzględniono dlatego i wozów tego rocznika ZKA-2 nie posiadało.
Na Helenówek w latach 1983-1984 dostarczono 67 Ikarusów 260.04:
rocznik 1983 - 2351-2395 (45 szt.)
rocznik 1984 - 2401-2413 (13 sztuk) otrzymane bezpośrednio oraz 2414-2422 (9 sztuk) otrzymane jeszcze w 1984r. z zajezdni Nowe Sady 2414-2421 oraz 2422 z OSK - łącznie 22 sztuki.
Łącznie zajezdnia Helenówek posiadała 67 krótkich Ikarusów i nigdy nie eksploatowała żadnego przegubowca.
Z powodu praktycznie zerowej ilości zdjęć jakie się zachowały z okresu 1983-1992 nie wiadomo jak wyglądały autobusy z Helenówka za życia zajezdni. Natomiast zachowało się trochę zdjęć autobusów ex-helenówkowych już jako wozy z Nowych Sadów i Limanowskiego. Wyraźnie rzuca się w oczy różnica w umiejscowieniu kaset czołowych. Nikt by się takimi drobiazgami nie przejmował przy przenoszeniu autobusów pomiędzy zakładami, stąd śmiałe przypuszczenia, że takie zamontowanie kaset miało miejsce na Helenówku.
Z dostępnych zdjęć (również rozmaite zbiory prywatne niepublikowane dotąd w internecie) udało się ustalić, że niesymetryczna kaseta czołowa była na Helenówku normą, bowiem niemalże każdy ex-helenówkowy Ikarus tak posiadał. Jak dotąd napotkanym wyjątkiem był wóz 3407, który posiadał symetrycznie zamontowaną kasetę.
Kolejna napotkana ciekawostka to wóz 3514 z rocznika 1985 (wozy tego rocznika mają dużo więcej zdjęć) - pierwotnie przydzielony zajezdni Kraszewskiego, potem przeniesiony na Limanowskiego - jako jedyny posiadał niesymetryczną kasetę czołową.
Podsumowując każda reguła ma swoje wyjątki, które ją potwierdzają.
Na załączonych do artykułu zdjęciach można obejrzeć niesymetrycznie zamontowane kasety przednie. Zdjęcie z Ikarusami o numerach 3421 (ex-helenówkowy 2421) i 2310 (ex 4310) daje idealne porównanie obu sposobów montażu.
Zdjęcia (3)
Autor: PRZEMYSŁAW BAKAJ
Dodano: 2014-07-25 02:47:06
Temat zaktualizowany przez PRZEMYSŁAW BAKAJ dnia 2014-07-25 04:21:38