Strona używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w ramach dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystając z BUSLODZ.PL wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Kliknij, aby zamknąć.

ZF-ECOMAT emblemat na Ikarusach 280.37


Podziel się na FB

Sekcja: Ciekawostki
Kategoria: Ciekawostki i informacje

ZF-ECOMAT, czyli co to takiego
Oznaczenie to, określa serię automatycznych skrzyń biegów produkowanych przez firmę ZF Friedrichshafen AG, mającą siedzibę w Niemczech, w Badenii-Wirtembergii. Zaprojektowane przede wszystkim dla autobusów miejskich, budowane w różnych wariantach - 4, 5 lub 6 biegowych - posiadają obecnie kilka generacji.

W Łodzi stosowano skrzynie ZF 4HP500 i 4HP590.

Emblematy w Łodzi
W Łodzi autobusy z automatycznymi skrzyniami biegów firmy ZF, po raz pierwszy, pojawiły się wraz z dostawą trzech Ikarusów 280.58, w 1991r. Posiadały numery 3198, 3199 i 4199. Były to ostatnie Ikarusy z harmonijkowymi drzwiami.

Opisywane emblematy pojawiły się wraz z dostawą dziesięciu Ikarusów 280.37 o numerach 1299, 3295-3299, 4256-4299. Były to ostatnie, pomalowane fabrycznie, na kremowo-czerwono Ikarusy oraz pierwsze z dużymi dwuskrzydłowymi drzwiami, gdzie drugie przesunięte były zaraz za przednią oś (wymuszone to było zastosowaniem większej jednostki napędowej, firmy M.A.N., o mocy 310KM).

Autobusy przez 20 lat eksploatacji ulegały przebazowań oraz przenumerowań za tym idących. W szczytowym okresie - lata 2002-2003 - cała dziesiątka zgromadzona była na jednej zajezdni, na Nowych Sadach, gdzie ich numery w końcu były uporządkowane: 2290-2299.

Wygląd emblematu
Emblemat wykonano z czarnego tworzywa sztucznego. Jest to prostokąt, w którym wytłoczony jest, wypukły napis ZF-ECOMAT ze znaczkiem (R) na końcu, czyli informacją, że owy logotyp i nazwa są zarejestrowanym znakiem towarowym, którego użycie reguluje ustawa Prawo własności przemysłowej. Napis pokryty jest kolorem srebrnym.

Jego wymiary to - długość: x cm, szerokość: x cm, grubość: x cm. /dane w opracowaniu/


Żywotność emblematów
W części wozów emblematy dość szybko poznikały, w innych jeździły aż do remontu. Warte podkreślenia są dwa wozy - 1299 oraz 3296. Ten drugi już w 1995r., jeszcze w pierwotnym malowaniu, jeździł z naklejoną imitacją emblematu, wykonaną zapewne przez kierowcę-"właściciela wozu". On, albo ktoś inny zaopiekował się oryginałem, więc powstała naklejka z napisem ZF-EKOMAT. Wyglądało to dość komicznie, raz że pisane przez K, a nie przez C, to jeszcze czarnymi literkami na żółtym tle. O dziwo naklejka przetrwała malowanie reklam Budohurtu. W przypadku wozu 1299, to przebazowano go na Nowe Sady już bez emblematu, co widać na zdjęciu jako 2295, w malowaniu Budohurtu. Po latach owy ozdobnik odnalazł się, przymocowany do kokpitu Ikarusa 260 (ex 260.04) o numerze 1518'', który przez lata służył jako wóz szkoleniowy i wycieczkowy. Zapewne jakiemuś kierowcy zrobiło się żal emblematu i postanowił go zachować. Podczas kasacji szkoleniowca, założyciel Buslodza, zakupując z niego maskę oraz atrapę z reflektorami, zakupił także owy emblemat. Jest to prawdopodobnie jedyny z dziesięciu, jakie pojawiły się w Łodzi.

Zmiany kolorystyczne
Na części autobusów emblematy zachowały swoje barwy. Najczęściej były to wozy, które otrzymały reklamy naklejane, ale nie tylko. Na części wozów, pomalowanych w reklamy, nie szczędzono oznaczeń i aż grubo, zamalowywano pod kolor, zarówno ZF-ECOMAT jak i napis IKARUS 280. Niektórzy kierowcy potem przyozdabiali sobie same napisy, np. na srebrno, aby coś tam jednak było widać.


Zdjęcia (26)


Autor: PRZEMYSŁAW BAKAJ

Dodano: 2023-07-19 01:39:35

Temat zaktualizowany przez PRZEMYSŁAW BAKAJ dnia 2023-07-19 02:31:47


Wszelkie zdjęcia i teksty zamieszczone w serwisie należą do ich autorów. Wykorzystanie możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody autora!