Wiaty typu warszawskiego
Podziel się na FB
Sekcja: | Ciekawostki |
---|---|
Kategoria: | Ciekawostki i informacje |
Wiaty typu warszawskiego, czyli Ł
Wiaty typu warszawskiego, zwane w stolicy typem Ł, pojawiły się w Łodzi, w roku 1978r. wraz z otwarciem trasy WZ.
W stolicy znane były już cztery lata wcześniej, a rozpoczęto ich ustawianie wraz z otwarciem w 1974r. Trasy Łazienkowskiej, gdzie pojawiły się jako pierwsze. Od nazwy trasy pochodzi ich oznaczenie używane w Warszawie - "wiaty typu Ł". Montowano je również na peronach kolejowych.
Nowoczesny mariaż szkła i aluminium
W tamtych czasach, konstrukcje te były bardzo nowoczesne. Zbudowane z elementów aluminiowych, całe w szarej kolorystyce, na tylnej ścianie oraz wąskich bocznych zamontowano duże przeszklenia, utworzone z szyb w kształcie pionowych prostokątów. Tylna ściana miała ich sześć, a ściany boczne po jednej. Dach wsparty był na słupkach stojących w linii ścian bocznych - po jednym z każdej ze stron oraz dodatkowego słupka środkowego, idealnie w linii dzielącej oszklenie tylnej ściany na dwa razy po trzy. Dach wystawał poza obrys konstrukcji głównej, z każdej ze stron. Wiaty wyposażone były w drewniane ławki i oparcia. Cechowały się stabilnością i trwałością, dobrą ochroną przed promieniami słonecznymi, opadami deszczu i śniegu oraz bardzo dobrą widocznością we wszystkie strony świata.
Wymiana, ale nie do końca.
Jak to zwykle bywa, nie wymieniono wiat w całym mieście, w wielu miejsach do lat 90-tych XX wieku, a nawet i do drugiej dekady wieku XXI przetrwały stare wiaty, z konstrukcją rurową i ukośnymi ścianami szczytowymi oraz spadzistym dachem, nazywane we Warszawie "Stolicami".
Zdjęcia (2)
Autor: PRZEMYSŁAW BAKAJ
Dodano: 2022-07-05 21:51:28
Temat zaktualizowany przez PRZEMYSŁAW BAKAJ dnia 2023-05-05 16:26:31