Strona używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w ramach dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystając z BUSLODZ.PL wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Kliknij, aby zamknąć.

Tabor liniowy MPK Łódź - JELCZ 120MM (1992-2008)


Podziel się na FB

Sekcja: Tabor MPK
Kategoria: Tabor liniowy MPK historyczny

Jelcz 120MM

Ilość zakupionych aut: 5 szt.

Rok produkcji: 1992

Lata eksploatacji: 1992-2008

Pierwotny zakres numeracji: 2251-2255

Pierwotny przydział zajezdniowy: ZKA-2 Helenówek

Pośredni przydział zajezdniowy: ZKA-2 (ZEA-2, EA-2) Nowe Sady oraz EA-1 Kilińskiego

Pośredni zakres numeracji: 2251-2255 oraz 1251, 1254

Ostatni przydział: EA-1 Kilińskiego, EA-2 Nowe Sady

Ostatni zakres numeracji: 1251, 2254

Malowanie fabryczne: kremowo-czerwono-kremowe (z czarnym paskiem na samym dole) malowanie zakładowe MPK-Łódź

Malowanie poremontowe: żółto-czerwone malowanie zakładowe MPK-Łódź Sp. z o. o.

 

Inne informacje

 

Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe (Jelcz-Laskowice, Polska)

Silnik: M.A.N. (Diesel, 12-litrowy)

Typ paliwa: Olej napędowy

Skrzynia biegów: ZF 4HP500

Długość: 12 000 mm

Szerokość: 2 500 mm

Wysokość: 3 040 mm

Liczba osi: 2

Oś napędowa: druga

Ilość drzwi: 3

Układ drzwi: 2-2-2

Położenie podłogi: średniopodłogowy

 

Przydomek (przezwisko lub pieszczotliwe określenie) nadany przez kierowców lub miłośników: kwadrat

Geneza w/w: b.d.

 

Naprawy Główne (NG): Wszystkie pięć sztuk przeszło remonty kapitalne

Wykonawca remontu: Wszystkie pięć sztuk przeszło remonty kapitalne w Zakładzie Remontu Taboru MPK Łódź, zlokalizowanym przy ulicy Tramwajowej

Modernizacje: brak modernizacji

Malowanie poremontowe: żółto-czerwone malowanie zakładowe MPK-Łódź Sp. z o. o.

 

Szczegółowa historia i przenumerowania: Fabrycznie nowe autobusy przydzielono zajezdni Helenówek, gdzie nadano im numery od 2251 do 2255. Niestety jeszcze w tym samym roku zajezdnię zlikwidowano, więc przebazowano je na Nowe Sady, gdzie pozostały przy swoich numerach, gdyż przenumerowano ich nową zajezdnię z czwartej na drugą. Wozy większą część swojego żywota spędziły właśnie na Nowych Sadach. Dopiero w 2007 roku, naskutek olbrzymich braków taborowych na zajezdni Kilińskiego, przebazowano dwa kursujące jeszcze Jelcze - 2251 i 2254 - na tę zajezdnię, gdzie nadano im numery 1251 i 1254. Wóz 1251 skierowano do kasacji na początku 2008 roku, a po likwidacji zajezdni EA-1 Kilińskiego 1254 powrócił na moment na Nowe Sady, gdzie przywrócono mu numer 2254, ale już długo nie pojeździł. Skierowano go do kasacji i odstawiono wraz z wieloma innymi autobusami na zajezdnię tramwajową Telefoniczna. Na tejże zajezdni, w roku 2006 Jelcze 2251, 2253-2255 zaliczyły epizod odstawczy, jako rezerwa taborowa. Wozy 2253 i 2255 skasowano w 2007r.
W sumie wóz 2254 był wyjątkowy. Zaliczył dwukrotnie zajezdnię Nowe Sady, do tego Helenówek i Kilińskiego oraz dwukrotnie Telefoniczną. Ponadto jako jedyny po skreśleniu ze stanu MPK-Łódź Sp. z o. o. nie został od razu skasowany. Sprzedano go ekipie Buslodza, która próbowała go uratować. Niestety brak skrzyni biegów, zdekompletowany osprzęt silnika, ogólny słaby stan techniczny pudła oraz wysokie opłaty sprawiły, że po roku użerania się ze zwłokami autobusu, nowy właściciel się poddał. W dniach 4-5 czerwca 2009r. autobus pocięto na kawałki, a 5 czerwca 2009 we wczesnych godzinach wieczornych wywieziono na złom.

 

Dalsze losy po skreśleniu ze stanu: Wszystkie po wycofaniu z eksploatacji skasowano, z czego jako pierwszy 2252, który uprzednio spalił się w pożarze wywołanym awarią układu hamulcowego osi napędowej (22.01.2006r.). Tym samym nie zachował się żaden z łódzkich Jelczy 120MM.



Zdjęcia (3)


Autor: PRZEMYSŁAW BAKAJ

Dodano: 2021-07-27 23:13:50

Temat zaktualizowany przez PRZEMYSŁAW BAKAJ dnia 2021-07-28 00:09:40


Wszelkie zdjęcia i teksty zamieszczone w serwisie należą do ich autorów. Wykorzystanie możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody autora!