Tabor liniowy MPK Łódź - JELCZ 120MM (1992-2008)
Podziel się na FB
Sekcja: | Tabor MPK |
---|---|
Kategoria: | Tabor liniowy MPK historyczny |
Jelcz 120MM
Ilość zakupionych aut: 5 szt.
Rok produkcji: 1992
Lata eksploatacji: 1992-2008
Pierwotny zakres numeracji: 2251-2255
Pierwotny przydział zajezdniowy: ZKA-2 Helenówek
Pośredni przydział zajezdniowy: ZKA-2 (ZEA-2, EA-2) Nowe Sady oraz EA-1 Kilińskiego
Pośredni zakres numeracji: 2251-2255 oraz 1251, 1254
Ostatni przydział: EA-1 Kilińskiego, EA-2 Nowe Sady
Ostatni zakres numeracji: 1251, 2254
Malowanie fabryczne: kremowo-czerwono-kremowe (z czarnym paskiem na samym dole) malowanie zakładowe MPK-Łódź
Malowanie poremontowe: żółto-czerwone malowanie zakładowe MPK-Łódź Sp. z o. o.
Inne informacje
Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe (Jelcz-Laskowice, Polska)
Silnik: M.A.N. (Diesel, 12-litrowy)
Typ paliwa: Olej napędowy
Skrzynia biegów: ZF 4HP500
Długość: 12 000 mm
Szerokość: 2 500 mm
Wysokość: 3 040 mm
Liczba osi: 2
Oś napędowa: druga
Ilość drzwi: 3
Układ drzwi: 2-2-2
Położenie podłogi: średniopodłogowy
Przydomek (przezwisko lub pieszczotliwe określenie) nadany przez kierowców lub miłośników: kwadrat
Geneza w/w: b.d.
Naprawy Główne (NG): Wszystkie pięć sztuk przeszło remonty kapitalne
Wykonawca remontu: Wszystkie pięć sztuk przeszło remonty kapitalne w Zakładzie Remontu Taboru MPK Łódź, zlokalizowanym przy ulicy Tramwajowej
Modernizacje: brak modernizacji
Malowanie poremontowe: żółto-czerwone malowanie zakładowe MPK-Łódź Sp. z o. o.
Szczegółowa historia i przenumerowania: Fabrycznie nowe autobusy przydzielono zajezdni Helenówek, gdzie nadano im numery od 2251 do 2255. Niestety jeszcze w tym samym roku zajezdnię zlikwidowano, więc przebazowano je na Nowe Sady, gdzie pozostały przy swoich numerach, gdyż przenumerowano ich nową zajezdnię z czwartej na drugą. Wozy większą część swojego żywota spędziły właśnie na Nowych Sadach. Dopiero w 2007 roku, naskutek olbrzymich braków taborowych na zajezdni Kilińskiego, przebazowano dwa kursujące jeszcze Jelcze - 2251 i 2254 - na tę zajezdnię, gdzie nadano im numery 1251 i 1254. Wóz 1251 skierowano do kasacji na początku 2008 roku, a po likwidacji zajezdni EA-1 Kilińskiego 1254 powrócił na moment na Nowe Sady, gdzie przywrócono mu numer 2254, ale już długo nie pojeździł. Skierowano go do kasacji i odstawiono wraz z wieloma innymi autobusami na zajezdnię tramwajową Telefoniczna. Na tejże zajezdni, w roku 2006 Jelcze 2251, 2253-2255 zaliczyły epizod odstawczy, jako rezerwa taborowa. Wozy 2253 i 2255 skasowano w 2007r.
W sumie wóz 2254 był wyjątkowy. Zaliczył dwukrotnie zajezdnię Nowe Sady, do tego Helenówek i Kilińskiego oraz dwukrotnie Telefoniczną. Ponadto jako jedyny po skreśleniu ze stanu MPK-Łódź Sp. z o. o. nie został od razu skasowany. Sprzedano go ekipie Buslodza, która próbowała go uratować. Niestety brak skrzyni biegów, zdekompletowany osprzęt silnika, ogólny słaby stan techniczny pudła oraz wysokie opłaty sprawiły, że po roku użerania się ze zwłokami autobusu, nowy właściciel się poddał. W dniach 4-5 czerwca 2009r. autobus pocięto na kawałki, a 5 czerwca 2009 we wczesnych godzinach wieczornych wywieziono na złom.
Dalsze losy po skreśleniu ze stanu: Wszystkie po wycofaniu z eksploatacji skasowano, z czego jako pierwszy 2252, który uprzednio spalił się w pożarze wywołanym awarią układu hamulcowego osi napędowej (22.01.2006r.). Tym samym nie zachował się żaden z łódzkich Jelczy 120MM.
Zdjęcia (3)
Autor: PRZEMYSŁAW BAKAJ
Dodano: 2021-07-27 23:13:50
Temat zaktualizowany przez PRZEMYSŁAW BAKAJ dnia 2021-07-28 00:09:40