Strona używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w ramach dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystając z BUSLODZ.PL wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Kliknij, aby zamknąć.

2009-09-12 15 lat eksploatacji autobusów niskopodłogowych w MPK


Podziel się na FB


147.jpg

12 września 2009 roku miał miejsce przejazd okolicznościowy Solarisem Urbino 18 #1850 z okazji 15-lecia eksploatacji autobusów niskopodłogowych w łódzkim MPK. Uczestnicy odbyli trzygodzinną podróż po Łodzi, podczas której o przeszłości odwiedzanych miejsc opowiadał profesjonalny przewodnik. Oprócz znanych i charakterystycznych symboli Łodzi, takich jak ulica Piotrkowska, plac Wolności czy Manufaktura, zawitano także do miejsc mniej znanych, choć niemniej interesujących, jak dla przykładu park Ocalałych czy willa Kindermanna usytuowana przy ulicy Wólczańskiej. Wyrazy uznania należą się organizatorom za bardzo udaną imprezę, która oprócz wątków o charakterze komunikacyjnym zawarła w sobie wiele treści na temat historii naszego miasta.

Obecnie, gdy odsetek pojazdów niskopodłogowych w MPK Łódź wynosi około 85%, czasy pierwszych autobusów "bez stopni" dla wielu stanowią dosyć odległą przeszłość. Należy więc przybliżyć nieco tamten okres. W połowie lat 90-tych XX w. niskopodłogowe autobusy dopiero rozpoczynały swoją ekspansję na polskim rynku. Jednym z prekursorów tego trendu było łódzkie MPK, które w 1994 roku zakupiło swoje pierwsze niskopodłogowe pojazdy. Były to dwudrzwiowe Mercedesy O405N1, których pierwsze pięć sztuk zostało wpisanych na stan zajezdni przy ul. Kilińskiego dnia 21-ego października 1994 roku. Od tego czasu z roku na rok liczba nowych i niskopodłogowych autobusów w przedsiębiorstwie rosła. W 1998 roku zakupiono pierwsze nowoczesne pojazdy dla trzeciej zajezdni przy ulicy Limanowskiego - Volvo B10L. Natomiast druga zajezdnia "Nowe Sady" na pierwsze swoje niskopodłogowce musiała zaczekać aż do roku 2000, kiedy trafiło tam po pięć sztuk Solarisów Urbino 12 i MANów NL223. Pierwszymi przegubowymi autobusami z niską podłogą w pierwszym członie były Jelcze M181MB przekazane zajezdni Kilińskiego w 1996 roku. Pierwszych łódzkich niskopodłogowców nie ma już w Łodzi, gdyż zostały odsprzedane w 2000 roku, ze względu na niepraktyczność ich dwudrzwiowego nadwozia i zastąpiono je Mercedesami O530 Citaro. Zatem obecnie najstarszymi pojazdami tego typu są eksploatowane w zajezdni Nowe Sady Mercedesy O405N2 z 1995 roku, których era powoli dobiega końca.

Tekst i zdjęcia: Marcin Wnukowicz (c)


Zdjęcia (6)


Autor: MARCIN WNUKOWICZ

Dodano: 2009-09-11 22:00:00


Wszelkie zdjęcia i teksty zamieszczone w serwisie należą do ich autorów. Wykorzystanie możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody autora!