Strona używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w ramach dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystając z BUSLODZ.PL wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Kliknij, aby zamknąć.

Testy Solarisa Urbino 18 Hybrid w łódzkim MPK


Podziel się na FB


144.jpg

Dzięki uprzejmości MPK Poznań oraz firmy Solaris Bus & Coaches, łódzkie MPK miało możliwość przetestowania pierwszego w Europie seryjnego autobusu z napędem hybrydowym - Solaris Urbino 18 Hybrid. Pojazd przyjechał do zajezdni przy ulicy Limanowskiego dnia 3 listopada 2009 r. i przez następny tydzień woził Łodzian, ukazując zalety napędu hybrydowego.

Połączenie dwóch silników elektrycznych z dieslowskim silnikiem firmy Cummins ISB6.7 250B o pojemności 6,7 litra to optymalne rozwiązanie napędowe. Motor spalinowy osiąga moc 242 koni mechanicznych przy 2300 obrotach na minutę i moment obrotowy 1008 Nm przy 1200-1600 obrotach na minutę. Silnik spełnia oczywiście najbardziej surowe normy czystości spalin.

Drugim elementem napędu jest system EP50 firmy Allison Transmission, w którym sumowany moment obrotowy silnika spalinowego oraz silników elektrycznych. Pozwala to utrzymać pracę diesla w optymalnych dla siebie parametrach. Moduł EV składa się z 2 silników elektrycznych o mocy 75 kW każdy, 2 synchronicznych sprzęgieł oraz 3 przekładni planetarnych, a wygląda podobnie do tradycyjnej skrzyni biegów.

Zamontowane na dachu baterie niklowo-wodorkowe NiMH o wadze 410 kg gromadzą energię odzyskiwaną w trakcie procesu hamowania, dlatego akumulatory nie wymagają dodatkowego doładowywania z zewnątrz. Podwójny moduł przetwornicy DPIM (Dual Power Inverter Module) składa się z dwóch przetwornic AC/DC - DC/AC, o łącznej wadze 75 kg. Jednostka sterująca to 2 moduły firmy Allison serii 1000/2000. Pierwsza z nich zarządza pracą napędu hybrydowego, zaś druga odpowiada za współpracę z innymi układami pojazdu.

Zastosowanie napędu hybrydowego pozwoliło zmniejszyć zużycie paliwa, w porównaniu z tradycyjnym silnikiem diesla z około 15% do 23-24% oraz emisję spalin, a w szczególności wydzielanie CO2 o 25,3%, emisję związków węglowodorów o 31,8%, wydzielanie CO o 56,4% oraz emisję cząstek stałych o 78,1%. Zwiększa się również żywotność okładzin i tarcz hamulcowych z uwagi na hamowanie przy współudziale silnika elektrycznego, natomiast olej silnikowy wymienia się 2 razy rzadziej niż w tradycyjnych autobusach z silnikiem wysokoprężnym.

Egzemplarz testowy, o numerze taborowym 1890 (MPK Poznań), wyposażony został w szereg udogodnień, które ułatwiają codzienną eksploatację autobusu oraz pozwalają pasażerom podróżować w komfortowych warunkach.

Prowadzący ma do dyspozycji ergonimiczny puplit VDO, wraz ze sterownikiem napędu. Kamera cofania, ułatwia manewrowanie pojazdem. O odpowiednią temperaturę w kabinie kierowcy, jak i w przestrzeni pasażerskiej dbają klimatyzatory Konvekta. W autobusie zamontowano dodatkowo monitoring oraz zastosowano drzwi odskokowe, sterowane fotokomórką, która chroni pasażerów przed przytrzaśnięciem.
Obsługa linii (w kolejności):
  • 4 listopada - 81/1
  • 5 listopada - 81/1; następnie przewóz zamknięty
  • 6 listopada - 57/2
  • 7 listopada - 96/1
  • 8 listopada - 96/5
  • 9 listopada - 96/2
  • 10 listopada - 96/16

 

AUTOR TEKSTU: Michał Kaźmierczak
INFORMACJE: www.mpk.lodz.pl, www.solarisbus.pl

Zdjęcia (7)


Autor: MICHAŁ KAŹMIERCZAK

Dodano: 2009-11-28 20:55:01


Wszelkie zdjęcia i teksty zamieszczone w serwisie należą do ich autorów. Wykorzystanie możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody autora!