Strona główna Właściciele Międzygminna Komunikacja Tramwajowa Sp. z o.o./1993-2012/
Logo: | |
---|---|
Nazwa: | Międzygminna Komunikacja Tramwajowa Sp. z o.o./1993-2012/ |
Skrót nazwy: | MKT Łódź |
Adres: | PL 91-364 Łódź, ul. Zgierska 256 |
Opis firmy: | |
Międzygminna Komunikacja Tramwajowa Sp. z o.o. powstała w 1993 roku. Przejeła ona obsługę pięciu linii tramwajowych:41, 41bis, 45, 46 i 101. Do obsługi tych tras otrzymała ona nieodpłatnie tabor (generacji 803N i 102NaW) oraz zajezdnię w Helenówku. Pewna część taboru zarezerwowana była, na wypadek ponownego urochomienia linii 44 do Aleksandrowa Łódzkiego, co jednak nigdy nie nastąpiło. 1 stycznia 1998 roku zawieszono kursowanie 41 bis, będącej wewnętrzną linią Pabianic.Od 1 lutego 2001 roku zawieszono kursowanie 101, nocnej linii tramwajowej obsługującej trasę z Łodzi do Zgierza. Zastąpiona została ona linią mikrobusową, jednak dalej obsługiwaną przez MKT (46bus). Od 1 stycznia 2004 roku likwidacji uległa linia tramwajowa 41 z Łodzi do Pabianic. Zastąpiona została wydłużoną linią 11 obsługiwaną przez MPK Łódź Sp.z o.o.. Miesiąc poźniej 11 zaczęła kursować również do Zgierza, w miejsce likwidowanej linii 45. Od tego czasu MKT obsługiwała jedynie linię 46 z Łodzi do Ozorkowa. Od 1 października 2008 roku uruchomiono jej miejski wariant 46A - na trasie Chocianowice - Helenówek. Od 2006 roku spółka rozpoczęła wymianę wysłużonego taboru produkcji krajowej, na używane pojazdy sprowadzane z zagranicy, zapewniające dużo większy komfort podróży. W czerwcu 2011 roku prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, wypowiedziała umowy porozumień międzygminnych na realizację kursów tramwajów linii 46 do Zgierza i Ozorkowa, a także linii 43 do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. Na początku 2012 roku miasto Łódź zawarło nowe porozumienie na mocy którego od 1 kwietnia 2012 obsługę linii 46 przejęła spółka MPK Łódź, a Międzygminną Komunikację Tramwajową postawiono w stan likwidacji. Od tego czasu linia 46 nie jeździ już przez całe miasto. Skierowano ją do pętli przy parku na Zdrowiu. Rekompensuje ona na pewnym odcinku brak linii 43bis. Spotkamy na niej wagony GT6,GT8ZR, M6S oraz GT8N z niskopodłogowym członem. Możliwe jest również pojawienie się wagonów 805Na oraz pojazdów, przejętych przez MPK od likwidowanej spółki Tramwaje Podmiejskie. Tekst: Radosław Michalak |
Średni rocznik pojazdu liniowego | Średni wiek pojazdu liniowego |
---|---|
1986.0 | 38 |
Roczniki
Suma: 1/5Zobacz eksploatowane modele
Wszystkie modele:
Losowe zdjęcie | Model | Pojazdy | Zdjęcia |
---|---|---|---|
Mercedes O405 | 1/3 | 2 | |
Kapena Thesi Intercity | 2/2 | 1 | |
Heuliez GX77H | 1/1 | 0 | |
Heuliez O305 | 0/2 | 0 |